Registrační značky aut na přání mohou znamenat problém, upozorňuje právník Petr Novotný

31.10.2016 15:22 | Zprávy

Od 1. ledna 2016 si lze pořídit registrační značku na své auto dle vlastního výběru. Pocit výjimečnosti vyjde na 10 tisíc korun a omezení jsou dána jen co do počtu znaků, kterých musí být osm, z nichž jeden je číslicí. Zároveň jsou vyloučena zaměnitelná písmena G, CH, O, Q a W a text na značce by neměl obsahovat vulgarismy a hanlivé výrazy.

Registrační značky aut na přání mohou znamenat problém, upozorňuje právník Petr Novotný
Foto: Hans Štembera
Popisek: Kmotrovská značka, ilustrační foto

Na zadaná přání jednotlivých řidičů dohlíží příslušní pracovníci úřadů, kteří se řídí obsáhlým seznamem, který pro ministerstvo dopravy vypracoval tým jazykovědců. Po deseti měsících fungování šlo na silnici spatřit od „agentů jejího Veličenstva“ až po zástupce českého Čtyřlístku. Vydáno bylo k začátku podzimu již přes čtyři tisíce značek.

Na jeden možná okrajový, nicméně podstatný aspekt upozorňuje v souvislosti s registračními značkami na přání právník Petr Novotný, z patentové kanceláře NEOLEGAL. „Když jsem viděl první ze značek, jednalo se o případy spíše přezdívek a osobních jmen. Ve chvíli, kdy se však objevil na registrační značce název podniku, došlo mi, že by podobným užitím mohlo dojít i k porušování práv z ochranných známek, jejichž registrací se pro klienty zabývám.“

Ochranná známka je buď slovní či obrazová symbolika (či jejich vzájemná kombinace), která je registrována pro určitý segment výrobků nebo služeb u patentového úřadu. Takto chráněné logo je určitým monopolem svého majitele a dává mu řadu výhod a práv, zejména vůči konkurenci a případným porušovatelům, proto ochrannou známkou je takřka každé logo výrobku, který při každodenním životě používáme,“ říká ParlamentnímListům.cz Petr Novotný.

Přestože úředník kontroluje požadovaný název na registrační značku se seznamem zakázaných slov, ke kontrole střetu s registrem ochranných známek nedochází. „Nemůže to být v jejich technických či odborných silách. Je to obdobné jako se zápisem jména firmy do obchodního rejstříku,“ dodává Novotný a dále doplňuje: „Skutečnost, že by docházelo k masivnímu porušování ochranných známek prostřednictvím registračních značek na přání, rozhodně nehrozí. To však neznamená, že by takový případ nemohl nastat. Určitě se nebude jednat o situaci, kdy by si někdo pořídil RZ, na které by byl název jeho oblíbené limonády. Problém by mohl však nastat v případě, kdy auto používané k podnikatelským účelům, v tomto případě např. k zavážení nápojů do restaurací a obchodů, by mělo právě takovou značku. Došlo by ke střetu v kategorii, pro kterou by byla ochranná známka registrována. A to by bylo vyhodnoceno, v případě, že by to vlastník zažaloval, jako porušování práv z ochranné známky a také jako nekalá soutěž.“  

K případným sporům je místně příslušný Městský soud v Praze, který je specializovaným pracovištěm pro spory z průmyslových práv, kam patří i ochranné známky. Lze však odhadovat, že podobných kauz nebude mnoho. Ani ne tak proto, že by se na značkách na přání neobjevovaly názvy, které jsou chráněny, ale spíše proto, že zachytit takové porušování bude spíše náhodný jev. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Proč jste na navýšení rodičovského příspěvku netlačila víc dřív?

Myslím, když jste byli ve vládě? Myslíte, že teď něco zmůžete? A můžete aspoň říci, když už nejste ve vládě, proč a kdo byl proti navýšení rodičovské pro všechny a ve větší míře, která by zohledňovala inflaci a růst cen?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mladí neumějí s počítači. Šokující svědectví ze školy. Výzkum ale hovoří jinak

14:33 Mladí neumějí s počítači. Šokující svědectví ze školy. Výzkum ale hovoří jinak

Nadšenec do technologií, podnikatel v IT a sportovní redaktor Zdeněk Koutský se podělil se svými oba…