Sladíme se s Ukrajinou ve školství, řekl ministr. A přišlo zlé info

01.09.2022 9:04 | Ze sítí

Víte, že Fialova vláda chce sladit české školství s ukrajinským? Víte, že výsledky ukrajinských žáků ještě před válkou byly výrazně horší než výsledky českých dětí? A víte, že ukrajinského ministra školství usvědčil z plagiátorství i český vědec z Brna? To vše řešila moderátorka Jana Bobošíková ve svém pořadu Aby bylo jasno.

Sladíme se s Ukrajinou ve školství, řekl ministr. A přišlo zlé info
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Vladimír Balaš

„Česká republika a Ukrajina chystají dohodu o spolupráci ve vzdělávání. Má mimo jiné sladit postup ve výchově a výuce. Uzavřít by se měla na podzim. Po své návštěvě Ukrajiny to řekl ministr školství Vladimír Balaš za STAN. Zajímalo nás, jak vypadá ukrajinské školství. Tedy s jakým školstvím se bude to české slaďovat. A nestačili jsme se divit. Podle Světové banky nebyl ještě před rusko-ukrajinským konfliktem ukrajinský vzdělávací systém udržitelný. Přitom na něj Ukrajina vydávala šest procent hrubého domácího produktu. Pro srovnání je to mnohem víc než na školství průměrně vynakládá celá Evropská unie. Například Česká republika směřovala ve stejné době do školství jen necelých pět procent HDP,“ zmínila Bobošíková.

„Podle Světové banky ukrajinským školám často chybí odpovídající zázemí. Moderní vybavení nebo kvalitní učebnice. Venkovské školy někdy postrádají vnitřní toalety. Školství poznamenaly zastaralé metody výuky a nízká morálka učitelů. Jsou v něm běžné neoficiální platy. Podle Světové banky školy na Ukrajině vybíraly peníze na úpravu tříd a na dárky pro učitele. Někteří rodiče také platili úplatky za přijetí do školy, za lepší známky nebo za povinné doučování. Tuto situaci se Ukrajina snažila změnit dalším litím peněz do školství. Světová banka tehdy varovala, že to neřeší příčiny neefektivity Ukrajiny ve vzdělávání. Mimochodem: Víte, jak vypadá srovnání výsledků mezinárodního testování 15letých žáků v České republice a na Ukrajině podle renomované světové organizace?“ ptá se Bobošíková.

„Ukrajinští žáci byli výrazně horší ve čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti. Zatímco výsledek českých žáků byl srovnatelný s výsledky malých Norů a Američanů, ukrajinské děti dopadly obdobně jako třeba Turci. Nebo ještě jinak. Rozdíl mezi výsledky ukrajinských a českých dětí je stejně propastný jako rozdíl mezi malými Estonci, kteří byli nejúspěšnějšími v rámci Evropy, a Portugalci, kteří se umístili až za Českou republikou,“ dodala.

„Největší propast zeje mezi výsledky českých a ukrajinských dětí v matematice. České děti předčí své ukrajinské spolužáky téměř o 50 bodů, což odpovídá rozdílu mezi Izraelem a Ázerbájdžánem. Připomínám, že cílem pětikoaličního ministra školství Balaše za STAN je sladit postup České republiky ve výchově a výuce. Těšíte se? Zpráva Světové banky dále uvádí, že za posledních 30 let se na Ukrajině prudce snížil počet žáků ve školách. Téměř o polovinu. Ovšem počet učitelů klesl pouze o pět procent. To znamená, že Ukrajina měla jednoho učitele na devět žáků. Světová banka to považuje za neudržitelné. Připomínám, že průměr v EU je jeden učitel na 13 žáků, u nás dokonce jeden učitel na 19 žáků,“ zmínila Bobošíková.

„Vývoj školství na Ukrajině mapuje také Atlantická rada ve Washingtonu. To je významené americké vzdělávací a myšlenkové uskupení pro orientaci v ekonomickém a politickém vlivu ve světě. Ve své poslední zprávě o Ukrajině říká, že ukrajinským reformám školství už v době prezidenta Zelenského a jeho ministrů hrozí politizace. Atlantická rada kritizuje ukrajinského ministra školství Sergeje Škarlete, tedy politika, se kterým náš ministr školství jako bratr v triku chce uzavřít dohodu o sladění postupů ve výchově a výuce. Ukrajinský ministr školství začal svou politickou kariéru v proruské a euroskeptické straně regionu někdejšího prezidenta Janukovyče. Později svou protiunijní orienatci změnil a následně jej ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj prosadil do křesla ministra školství. Udělal to proti vůli studentů, kteří se bouřili, i proti vůli velké části ukrajinské politické reprezentace. Důvodem protestů byly ministrovy údajné korupční skandály a zejména obvinění z plagiátorství v jeho vědecké práci. V reakci na jmenování Sergeje Škarleta ministrem školství vypukly protesty studentů, učitelů a vědců v mnoha městech po celé Ukrajině. Ministr školství Ukrajiny sice plagiátorství popírá, nicméně u soudu neuspěl. A mezi odborníky, kteří potvrdili, že část své vědecké práce skutečně opsal, je i český vědec, asistent Mendlovy univerzity v Brně. Tak co myslíte, prospěje našim dětem a studentům sladění postupů ve výchově a výuce s Ukrajinou, jak to chce Fialova vláda?“ zeptala se závěrem Bobošíková.

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: vef

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Když se to hodí, prosazují lidská práva. Když ne, tak celistvost. Profesor chce skoncovat s dvojím metrem Západu

17:20 Když se to hodí, prosazují lidská práva. Když ne, tak celistvost. Profesor chce skoncovat s dvojím metrem Západu

„Mezinárodní řád založený na pravidlech“, který bývá prezentován jako spojení mezinárodního práva a …