Snižte cenu mýtného systému o třetinu, vyzývají dopravci Ťoka

10.10.2018 13:01 | Zprávy

Cena mýtného systému, která vzešla ze soutěže, by se kvůli umožnění nulové sazby mýta na silnicích první třídy měla snížit alespoň o třetinu. Uvedlo to včera pro ČTK sdružení dopravců Česmad Bohemia v reakci na podpis memoranda mezi Ministerstvem dopravy a zástupci krajů a obcí.

Snižte cenu mýtného systému o třetinu, vyzývají dopravci Ťoka
Foto: Ministerstvo dopravy
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

Umožnění bezplatných úseků v mýtném systému kritizoval také Kapsch, podle kterého je za těchto okolností systém minimálně o pět miliard korun předražený. V tendru na provozovatele mýtného systému po roce 2019 zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.

Mýtný systém se po roce 2019 rozšíří na 900 kilometrů silnic 1. třídy. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) však dnes podepsal se zástupci samospráv memorandum, které umožní krajům a obcím nasadit nulovou sazbu na vybrané úseky silnic první třídy, o které se mýto rozšíří. „Dnešní podpis memoranda pouze potvrdil to, co Česmad Bohemia tvrdě kritizuje od vypsání tendru. Rozšíření zpoplatnění na silnice nižších tříd o 900 kilometrů je ekonomický nesmysl, který jde proti zájmům daňových poplatníků,“ řekl mluvčí sdružení Martin Felix.

Umožnění nulové sazby podle dopravců vyvolává dojem, že rozšíření mýta o 900 kilometrů bylo účelovým rozhodnutím, aby mohla být v tendru vybrána satelitní technologie místo dosavadních mikrovlnných bran. Ťok dnes řekl, že rozšíření mýtného systému bylo rozhodnutím vlády. Dodal, že satelitní systém umožní do budoucna další využití, například identifikaci zatížených úseků a případné rozšíření mýta. Ťok dodal, že systém bude nasazen i na bezplatné úseky. Stát na nich chce monitorovat dopravu.

Jako předražený označil systém provozovatel současného mýta Kapsch. „Dnes podepsané memorandum považujeme za dovršení skandálního komplotu Ministerstva dopravy, jehož cílem bylo přidělit zakázku společnosti SkyToll za každou cenu,“ uvedl mluvčí firmy David Šimoník. Podle něj by využití stávajícího systému bylo minimálně o pět miliard korun levnější.

CzechToll už dříve kritiku Kapsche odmítl s tím, že nový systém bude řádově levnější než provoz současného systému. Zavedení nulové sazby podle firmy přípravy projektu neovlivní.

Ministerstvo ještě před umožněním nulové sazby očekávalo, že nový mýtný systém by měl vynést až 150 miliard korun za deset let. O kolik se toto očekávání sníží zavedením nulové sazby ministerstvo neuvedlo s tím, že přesný seznam bezplatných úseků se bude teprve tvořit a jejich výběr může ovlivnit řada faktorů. Původně očekávaný výnos byl podle mluvčího Jakuba Stadlera tvořen především předpokládaným výběrem z dálnic.

Dnešní podpis memoranda naopak uvítal prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Podle něj se však zároveň potvrdily námitky, které odpůrci rozšíření, mezi něž patřil i svaz, měli před spuštěním tendru. Vypsání tendru s rozšířenými úseky označil za neprofesionální.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Stát na mýtném od roku 2007 vybral celkem 93,4 miliardy korun. Za prvních šest měsíců letošního roku z něj získal 5,4 miliardy korun, což je o 4,85 procenta meziročně více.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

STAČILO

Jste teď předsedkyně KSČM nebo STAČILO? A existuje ještě vůbec komunisté? Budete někdy kandidovat pod touto značkou nebo už jen pod značkou STAČILO? A liší se v něčem tyto strany kromě názvu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Své peníze na účtu utraťte. Do půl roku.“ Zásadní varování z mezinárodní konference

20:21 „Své peníze na účtu utraťte. Do půl roku.“ Zásadní varování z mezinárodní konference

Kořenem Zelené pro Evropu je primárně systém samotný, který ve finále generuje nekompetentní politik…