Špatné silnice plné kamionů i liduprázdné cyklostezky. V ČT diskutovali kandidáti na středočeského hejtmana

04.10.2016 22:41 | Zprávy

Poslední krajská předvolební debata byla v úterý večer vysílána zpravodajskou televizí ČT24 s lídry kandidátek Středočeského kraje. Ve studiu s moderátorem Jakubem Železným debatovali Vít Rakušan (STAN), Zdeněk Štefek (KSČM), Petr Tiso (TOP 09), Josef Vacek (Spolu pro kraj, KDU-ČSL, SZ a SNK ED), Luboš Zálom (Svobodní a soukromníci), Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO), Miloš Patera (ČSSD), Martin Kupka (ODS) a František Kopřiva za Piráty.

Špatné silnice plné kamionů i liduprázdné cyklostezky. V ČT diskutovali kandidáti na středočeského hejtmana
Foto: Hans Štembera
Popisek: ČT 24, ilustrační foto

Jedna z prvních otázek se týkala toho, jaké mají jednotlivé strany priority.

Rakušan by otevřel krajský úřad a změnil jeho řízení. Oproti tomu komunista Štefek představil rovnou pět konkrétních pilířů, o které by se v případě získání hejtmanského postu opřel - důstojnost, kvalita života, ekonomický rozvoj kraje, racionalizace a důvěra, to znamená v jejich podání otevřít úřad více občanům. "Spousta věcí se v tomto směru podařila, ale je to třeba dotáhnout do konce," dodal k tomu komunista Štefek.

TOPkař Tiso si myslí, že Středočeský kraj by měl mít svou vizi. „Naše vize je zdravé srdce Čech. Chceme vysoce prosperující region, ve kterém se lidem dobře žije,“ nastínil. Vacek ze společné kandidátky čtyř politických subjetků vidí slabiny kraje především v oblastech dopravy, zdravotnictví a školství. Hejtmanský kandidát Svobodných a Soukromníci Zálom uvedl, že jejich prioritou je stav silnic, zprůhlednění dotací pro obce a zefektivnění fungování kraje. „Aparát kraje by měl být menší, současný moloch se příliš rozbujel,“ podotkl.

Podle Jermanové z ANO nemá kraj vizi. „Pokud uspějeme, chceme se s koaličním partnerem dohodnout na vizi,“ poznamenala. Zdravotnictví, bezpečnost, sociální jistoty a dobré využívání dopravy následně uvedl jako své priority lídr kandidátky ČSSD a současný hejtman Petera. Podle Kupky vázne v kraji školství. ODS by proto chtěla o více než 100 milionů korun tuto kapitolu posílit.

Kopřiva z Pirátů na to šel zcela jinou cestou, a to přes majetková přiznání, která by v případě úspěchu jeho strany museli předložit všichni zastupitelé.

A co ve skutečnosti nejvíce trápí lidi ze Středočeského kraje? To následně prozradil Daniel Prokop z agentury Median. Podle průzkumu považuje polovina z dotázaných za důležitý stav silničních komunikací. To je podle jeho slov více, než v jiných krajích.

Tiso uvedl, že v dotacích na opravu silnic jsou zvýhodňovány ty obce, jejichž představitelé sedí v krajském zastupitelstvu, jako příklad uvedl obec Cerhenice. „Měli bychom opravovat něco, co je maximální prioritou,“ uvedl s tím, že zjistit to, co je prioritou, by měl audit. Petera na to reagoval tím, že jde spíše o obecná klišé. Podle Kupky musí mít kraj jasno v tom, které silnice je třeba opravit nejdříve. Kraj podle něho nevěnuje silnicím tolik peněz, kolik by měl. Podle Jermanové je v havarijním stavu 30% středočeských silnic, ve špatném stavu pak další témař třetina z nich. "Z toho plyne, že kraj této problematice patřičnou pozornost nevěnuje," kritizovala současné vedení kandidátka ANO.

Petera by chtěl dostat více nákladu z kamionů na železnici, proto prý ČSSD jedná s Českými drahami. Na něho hned navázal Štefek, který problém s kamionovou dopravou vidí v tom, že vznikají sklady mimo stávající infrastrukturu, proto k nim musejí kamiony zajíždět po silnicích druhých a třetích tříd. A znovu se vrátil ke slovu Petera. "Doprava ve Středočeském kraji je výrazně vyšší, než v jiných krajích. I proto jsou zde silnice v horším stavu," vysvětlil.

V další části debaty se řešila problematika průjezdu kamionů obcemi. Tiso má zkušenost z Jesenice, kde dochází k objíždění placeného úseku kamiony, a dodnes se to nepodařilo vyřešit. Podle Štefka by mohlo pomoci více obchvatů obcí, ale také více represe proti porušování zákazu vjezdu kamionů. Kupka přispěl do debaty zkušeností z praxe jako stávající starosta Líbeznic. "Kamiony nejezdí po obchvatu, ale přes obec. Pomohla by modernizace mýtného systému tak, aby bylo lacinější jezdit po obchvatech než přes obce."

Jermanová vidí řešení v silničních vahách. Rakušan nešetřil optimismem. Pokud budou obchvaty postaveny, tak je podle jeho názoru budou řidiči určitě využívat.

Evropské dotace

V průzkumu pro ČT pak lidé označili za další velký problém bruselské dotace. Kopřiva z Pirátů k tomu navrhl, aby evropské peníze směřovaly spíše k občanským spolkům než ke korporacím. Sociální demokrat Petera využil tématu eurodotací k tomu, aby si šťouchl do hnutí ANO. "Jediný středočeský projekt, který se v Bruselu prošetřuje, je projekt Čapího hnízda Andreje Babiše," nebral si servítky.

Podle Rakušana osm nejúspěšnějších obcí, které dosáhly na dotace ve výši 300 milionů, vedli starostové z ČSSD a KSČM. Na druhou stranu dodal, že jen pět procent starostů je z KSČM a ČSSD. Štefek argumentoval tím, že v hodnotících komisích má zastoupení také opozice. Petera ale následně upozornil, že nejúspěšnější starostové při čerpání dotací nebyli z ČSSD ani z KSČM.

Zálom vznesl obavu, že jakýkoliv systém dotací bude vždy generovat určitou míru korupce, proto by se mělo zamezit rozhodování na úrovni kraje a peníze obcím posílat přímo. "Pirát" Kopřiva by dotace využil na vyrovnávání rozdílů mezi obcemi. "Někdy chodí například na cyklostezky a nikoliv třeba na čističky, tedy na méně důležité záležitosti," vysvětlil.

Jermanová vidí cestu v tom, že by šly dotace na rozvoj kraje a ne "na uplacení někoho, což se teď často děje". Kritizovala také, že neexistuje zásobník projektů. V tom jí ale skočil do řeči Petera a opravil ji, že zásobník projektů existuje a je schválený zastupitelstvem.

Podle Záloma je zásadní problém v tom, že se snažíme čerpat co nejvíc peněz z EU. „Pak máme rozhledny, ze kterých není vidět, a cyklostezky, po kterých se nejezdí,“ upozornil s tím, že čerpat dotace za každou cenu není dobře.

Následně přišel na řadu znovu sociolog Prokop, který na základě průzkumu upozornil, že prý celkem málo lidí ví, který projekt v jejich okolí byl postaven za peníze z EU. Nějaký přínosný projekt zná jen 58% respondentů.

Podle Kupky by bruselské peníze měly jít do dopravní infrastruktury, například do přestupních terminálů mezi jednotlivými druhy dopravy. Kopřiva upozornil, že by se měla zlepšit komunikace mezi Prahou a středními Čechami. Poukázal na to, že při jednání o vzniku modrých zón nepřizval pražský radní pro dopravu z ČSSD svého stranického kolegu, hejtmana Středočeského kraje. Na to hejtman Petera reagoval s tím, že jeho účasti zabránila pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

"Praha je krajským městem středních Čech"

Na závěr zazněla otázka, zda by Středočeský kraj mohl mít skutečné krajské město, nyní totiž sídlí krajský úřad v Praze, která ale není součástí středních Čech. Vacek uvedl, že krajským městem je Praha a v tom se s ním shodl i Tiso. Komunista Štefek navrhl, že by krajské město mohlo být Kladno, případně by mohl být podle něho sídlem kraje buštěhradský zámek, který se v minulosti proslavil předně korupční aférou kolem někdejšího sociálnědemokratického hejtmana Davida Ratha.

Rakušan by rád více přiblížil kraj obyčejným lidem, například tím, že by jednání krajského zastupitelstva bylo přenášeno živě na internetu.

Jermanová k možnosti přenesení krajského úřadu do jiného města než je Praha uvedla, že by o to starosta případného nového krajského města možná ani nestál. Poukázala například na nedostatek parkovacích míst. Petera uvedl, že pokud obhájí mandát, bude jednou za čas úřadovat v Kutné Hoře. Podle Kopřivy by nové krajské město vytvořilo zbytečné umělé bariéry. „Bylo by hloupé, pokud Praha leží v geografickém středu, dávat krajské město někam na okraj,“ dodal.


 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Proč jste na navýšení rodičovského příspěvku netlačila víc dřív?

Myslím, když jste byli ve vládě? Myslíte, že teď něco zmůžete? A můžete aspoň říci, když už nejste ve vládě, proč a kdo byl proti navýšení rodičovské pro všechny a ve větší míře, která by zohledňovala inflaci a růst cen?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mladí neumějí s počítači. Šokující svědectví ze školy. Výzkum ale hovoří jinak

14:33 Mladí neumějí s počítači. Šokující svědectví ze školy. Výzkum ale hovoří jinak

Nadšenec do technologií, podnikatel v IT a sportovní redaktor Zdeněk Koutský se podělil se svými oba…