„Tchaj-wan je posledních 51 let v podstatě podle politiky principu jedné Číny – na které se dohodly USA s Čínou v roce 1972 a která se pak projevila tím, že ČLR vstoupila do OSN – závislým územím Číny. A ostatní země, které dodržují politiku jedné Číny, tak se tím prakticky zavázaly k tomu, že budou s Tchaj-wanem rozvíjet ekonomické, kulturní, sportovní a vědecké vztahy, ale ne politické. Takže jde jen o to, že politické vztahy se pěstují pouze s ČLR,“ říká úvodem Vít Vojta.
Ze strany českých představitelů, kteří míří na Tchaj-wan, často zaznívá argument, že v Číně nejsou dodržována lidská práva. Je na Tchaj-wanu situace ohledně lidských práv podle Vojty lepší?
„Určitě z hlediska všeobecného volebního práva a z hlediska fungování demokracie je na tom Tchaj-wan ze západního pohledu mnohem lépe než Čínská lidová republika. Tchaj-wan se počátkem 90. let dostal, řekněme, ke klasické parlamentní demokracii. A období toho temna tam končilo v roce 1987 ukončením něčeho, čemu se říkalo ‚bílý teror‘, to byla prakticky vláda jedné strany,“ přiblížil, od jaké doby se Tchaj-wan začal stávat přijatelnější zemí pro Západ.
Škodí naší zemi a vztahům s Čínou návštěvy a adorace Tchaj-wanu z úst našich předních politiků? „Pochopitelně, pro Čínu je tam červená linie. Je to tak. Pochopitelně, když vrcholní ústavní činitelé jakéhokoli státu komunikují s tchajwanským prezidentem, s tamní vládou a navštěvují Tchaj-wan, tak je to vždy problém. Jakékoliv cesty politiků na Tchaj-wan jsou pro Číňany vměšováním do vnitřních záležitostí a signálem pro separatisty. Z hlediska ČLR mohou eskalovat napětí,“ zdůraznil sinolog Vít Vojta.
„Ta velká geopolitická hra patří Spojeným státům a Číně. A my jako země spíše menší bychom do ní neměli vstupovat. Protože, když do ní budeme vstupovat, tak vždy budeme spíše tím pokusným králíkem, který bude zkoušet, kde je ta mez, kde je to dno... A taková role není úplně ideální,“ podotkl.
V souvislosti s Čínou se věnoval plánu Evropské unie zakázat do pár let registraci aut se spalovacími motory. Mnozí odborníci si myslí, že takový krok nahrává Číně a jejímu byznysu s elektroauty. „Čína si takové cíle zadala dávno, elektromobily se zde začaly rozbíhat už před deseti lety. Takže to, že se tu bude vehementně utínat výroba spalovacích motorů, to Číně může hrát do not. Elektromobily v Číně jsou skutečně na velkém rozmachu,“ poznamenal Vít Vojta,
„Síla Evropy u aut se spalovacími motory byla obrovská, teď se to má v následujících 15 letech skončit. Pro Českou republiku to může mít velmi negativní důsledky,“ uvedl Vojta. Čína se podle jeho slov stává lídrem výroby aut.
Hovořil také o tom, že co se týká čínských investic, není pro ně Česko tolik zajímavé. „Česká republika jako prostředí pro investory není až tak přitažlivá. Není to o tom, že by na to Čína neměla, je to o tom, že šla jinam,“ uvedl Vít Vojta.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab