Ten smradlavý nafťák, proti kterému v EU brojí, je čistý? Rána pro elektromobily

19.07.2019 20:28 | Zprávy

Nový dvoulitrový turbodiesel Mercedesu – v rámci programu Green NCAP, který spustila organizace spolufinancovaná ze zdrojů EU Euro NCAP a který je zaměřen na emise spojené s jejich provozem – byl oficiálně ohodnocen stejně dobře jako elektromobily. V rámci indexu čistoty vzduchu získal 10 bodů z 10. Průzkum tak zcela znevažuje předchozí plamenná prohlášení některých zástupců EU o nutném konci vozů poháněných dieselem a snahu některých zemí o úplný zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2040.

Ten smradlavý nafťák, proti kterému v EU brojí, je čistý? Rána pro elektromobily
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Tvůrci zmiňovaného indexu také zmínili i jeho nedostatky. Neopomněli přitom poukázat na měřicí cyklus, který je zaměřen pouze na samotný provoz auta, nikoliv na jeho výrobu. Brzy by měli do výsledné známky započíst i tento předpoklad – což může vést i k tomu, že budou Evropskou unií většinově opovrhované diesely vycházet ekologičtěji než elektrické vozy.

Hodnocení deseti bodů z deseti pro Mercedes-Benz C220d 4Matic 4x4 s dieselovým pohonem o výkonu 143 kW a s točivým momentem 400 Nm je pak přelomové i z pohledu toho, že na maximální známky do tohoto data dosáhly jen a pouze elektromobily, jelikož ty vypouštějí emise do ovzduší nepřímo, a to skrze výrobu elektrické energie.

Jedná se tak o jeden z velkých milníků pro naftové motory, jež se dostaly do hledáčku mnoha úřadů a institucí po září 2015, kdy vypukla kauza „dieselgate“. Přestože se však automobilky snaží o navrácení důvěry, mnozí politici již o osudu dieselů mají zcela jasno. „Dieselová auta jsou odepsaná. Uvidíte, že během pár let zmizí. Je to technologie včerejška,“ uvedla například pro server Automotive News eurokomisařka Elzbieta Bienkowska, jež se mimo jiného i po vypuknutí aféry dieselgate angažovala ve zpřísnění unijního dohledu nad homologacemi.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rak

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Dálniční známky a elektroauta

Dobrý den, pane poslanče, vidíte alespoň náznak logiky v tom, že elektroauta jezdí po dálnicích zadarmo? Copak ony neopotřebovávají povrch vozovky stejně jako auta se spalovacími motory, a to v řadě případů i víc díky těžké baterii? Děkuji za odpověď.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Železný, Hašek i Nerudová. Všichni pobouření Ficovými „třemi fackami“. Létají výhrůžky

18:15 Železný, Hašek i Nerudová. Všichni pobouření Ficovými „třemi fackami“. Létají výhrůžky

Gesto slovenského studenta, který při převzetí ocenění odmítl podat ruku prezidentovi Peteru Pellegr…