Zhruba minutový spot spolu s dalšími dvěma spoty určenými pro rádia je součástí kampaně „Sami jsme byli uprchlíci“ Úřadu Vysokého komisaře Organizace spojených národů pro uprchlíky (UNHCR). Spoty připomínají příběhy tří útěků z ČSSR v období komunismu. Česká média ale o ně projevila jen malý zájem.
„Spoléhali jsme hlavně na Českou televizi a Facebook. Televize nás ale překvapivě odmítla a na Facebooku byla většina reakcí negativních,“ řekla Monika Pham, která měla do konce března kampaň české pobočky UNHCR na starosti.
Celý text je ZDE
První reakce na chystanou kampaň, která měla být vysílána v rámci charitativních či osvětových programů zdarma či za symbolické poplatky, přitom byla podle právničky české pobočky Kristýny Andrlové vesměs pozitivní. „Vstřícná byla právě například Česká televize, pak se ale vše otočilo o sto osmdesát stupňů. Je cítit, že lidi už toho mají dost a médiím se ohledně migrace do horkých, kontroverzních témat nechce,“ uvedla.
Česká televize kampaň podle oficiálního vyjádření odmítla, protože ji UNHCR dodalo pozdě. UNHCR se ale proti tomu ohrazuje. „Podali jsme žádost o bezplatné vysílání spotu 30. listopadu 2015. Komunikovali jsme s ČT ale již v průběhu října a listopadu 2015. Česká televize našemu úřadu sdělila, že náležitosti žádosti jsou dostatečné,“ říká Pham.
Vyjádření České televize, že důvodem zamítnutí vysílání spotu byl jen nedostatek času, nebylo proto podle ní pravdivé. Televize prý odmítla proto, že se jí klip srovnávající současnou imigrační vlnu s tou československou ze sedmdesátých a osmdesátých let nehodil.
„Po zasedání hodnotící komise sdělila Česká televize UNHCR následující důvody zamítnutí naší žádosti: ‚Vaše žádost bohužel nebyla schválena vzhledem k tomu, že není v souladu s letošní strategií České televize v oblasti charity, osvěty a celospolečenské odpovědnosti. Vzhledem k vyjádření našich právníků nám zákon (resp. kodex) jako televizi veřejné služby umožňuje informovat, nikoliv interpretovat určité téma v rámci vysílacího času určeného pro bezplatné vysílání spotových kampaní,“ citovala Pham z e-mailu televize.
S Českým rozhlasem se UNHCR nedohodl zejména kvůli technickým parametrům spotu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam