„Nabídka SkyTollu pro desetiletý výběr mýta za 10,7 miliardy je pro stát nevýhodná, současný mýtný systém by vybíral pouze za 8,9 miliardy korun,“ říká Karel Feix, ředitel firmy Kapsch, která systém pro Česko dodala a provozuje. Pokud bude mít stát provoz mýta pod svou kontrolou, je pouze na něm, jak si zoptimalizuje provozní náklady, například jak hustou sít’ obslužných míst pro kamiony bude chtít. „Pokud chce vznikající vláda dobře hospodařit, pak neexistuje pro daňové poplatníky lepší alternativa budoucnosti mýta, než pokračovat v provozu současného státního mýtného systému,“ doplňuje Feix.
Kapsch přichází s návrhem, jak pro budoucí roky zlevnit provoz současného mýta v situaci, kdy ÚOHS zrušil výběrové řízení a Ministerstvo dopravy váhá s řešením vzniklé situace. Stát vlastní už více než jedenáct let zcela spolehlivý mýtný systém. Vstupní investice jsou zaplacené, systém je průběžně modernizován, a navíc je čerstvě rozšířen o jednotnou evropskou mýtnou službu. „Ministerstvo vlastní kompletní infrastrukturu včetně podrobné dokumentace a jediné, co mu chybí, je provozní know-how, tedy specialisté pro každodenní provozní činnosti. Proto jsme ministru dopravy nabídli už před dvěma roky k odkoupení naši tuzemskou firmu včetně navazujícího subdodavatelského řetězce za férovou cenu určenou znaleckými posudky,“ vysvětluje Karel Feix.
Přechod provozování mýta pod stát je sílícím celoevropským trendem. Po prvním Rakousku si ještě letos převezme provoz Slovinsko a také Polsko, kde od zrušení tendru letos na jaře potrvá převod činností devět měsíců. Od letošního září bude samo vybírat mýtné i sousední Německo.
Částka 890 milionů korun za rok (tedy 8,9 mld. Kč/10 let) vychází ze současných provozních nákladů aplikovaných na rozsah služeb, které Ministerstvo dopravy stanovilo pro provozování systému po roce 2019. Kapsch na možnost úspor upozornil už v březnu letošního roku, ale ministerstvo na to nereflektovalo. Provozování současného státního systému je tak zdaleka nejvýhodnější variantou budoucnosti mýta v situaci, kdy se záměr rozšiřovat mýtné na silnice 1. tříd ukázal jako politicko-společensky neudržitelný.
„Budeme rádi, pokud se v debatách o budoucnosti mýta bude korektně pracovat s touto referenční částkou, a nikoliv se zcela nesmyslnými odkazy na historické ceny vysoutěžené v roce 2006. Ceny technologií dlouhodobě klesají, a pokud se např. televize s plochou obrazovkou před mnoha lety prodávala za 100 a více tisíc korun, nelze přece dnes vydávat každou levnější nabídku za tu nejvýhodnější,“ říká Karel Feix z Kapsche.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav