Ťok si je jistý, že tendr na mýtné byl vypsán dobře. „Teď určitě budeme čelit protestům a napadání. Já doufám, že se nám podaří to udržet. Věřím tomu, že to dotáhneme do konce,“ řekl na tiskové konferenci po schůzi vlády. Dodal, že v Evropě podobný tendr za velmi dlouhou dobu nebyl.
„Dneškem ovšem výběrové řízení na provozovatele systému elektronického mýta ještě nekončí. Informoval jsem vládu, že ÚOHS přezkoumává celý tendr a zatím nesmíme uzavřít smlouvu s vítězem. Zároveň lze očekávat, že neúspěšní uchazeči podají proti výběru nejvýhodnější nabídky námitky. Pokud nebude zadávací řízení zrušeno, očekáváme na podzim podepsání smlouvy, tak aby měl nový provozovatel 14 měsíců na přípravu a následné převzetí systému elektronického mýta,“ dodal Ťok.
Slovenský SkyToll spravuje mýto na Slovensku, česká společnost CzechToll patří do skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera. Podle informací serveru Lidovky.cz konsorcium nabízí satelitní technologii, která tak pravděpodobně nahradí nynější mikrovlnné brány.
Smlouvu s novým provozovatelem chce ministerstvo dopravy uzavřít do podzimu letošního roku. Dodavatel pak bude mít 14 měsíců na převzetí, testování a spuštění systému elektronického mýta od ledna 2020. Předpokládaný výnos mýta na dálnicích a vybraných silnicích první třídy by se měl pohybovat okolo 140 až 150 miliard za deset let.
Dosavadní provozovatel tuzemského mýtného systému Kapsch je zklamaný, že Ministerstvo dopravy nejednalo s dalšími uchazeči o vylepšení nabídek a rovnou vyhlásilo vítěze tendru podle nabídnuté ceny. Uvedl to na dotaz ČTK generální ředitel firmy Kapsch v ČR Karel Feix. Vítězem tendru na výběr mýta po roce 2019 se staly firmy SkyToll a CzechToll s nabídkou 10,75 miliardy Kč za deset let provozu systému.
„Jsme zklamáni, že ministr dopravy nedal prostor k prostudování dalších nabídek, že nedošlo k jím slibovanému jednání s dalšími uchazeči, které mohlo vést k dalšímu snížení předběžných cen. Připravili jsme vynikající technickou nabídku pro ČR, byli jsme připraveni naše řešení před zadavatelem obhájit a samozřejmě jednat o naší předběžné cenové nabídce. Nyní vyhodnocujeme dostupné informace a zvažujeme přijetí vhodných opatření,“ uvedl Feix.
Dodal, že nečekané urychlení výběrového procesu v situaci, kdy k němu není žádný časový důvod a samo ministerstvo si dávalo prostor do konce léta, svádí k nejrůznějším spekulacím. Zvláště v situaci, kdy ještě neskončilo správní řízení ve věci mýtného tendru a stále platí pro ministerstvo zákaz podepsat smlouvu s vítězem.
„Jak už jsme veřejnosti ukázali v minulých dnech, vítězná nabídka bohužel není nejvýhodnějším a nejlevnějším řešením pro daňové poplatníky. Tím by bylo setrvání u současného mýtného systému, který má stát v majetku, a vysoutěžení jeho nového provozovatele. Provozování současného mýtného systému by podle ministerstvem nově nastavených podmínek stálo maximálně 890 milionů korun ročně, tedy 8,9 miliardy za deset let,“ doplnil šéf Kapsche.
Firma Kapsch v současnosti provozuje pro stát mikrovlnný systém výběru mýta. Že tendr nebyl technologicky neutrální, potvrzuje fakt, že všichni uchazeči včetně Kapsche nabídli přechod na satelitní systém výběru.
Podle předsedy poslaneckého klubu ODS a bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury by vláda bez důvěry neměla činit zásadní rozhodnutí včetně dlouhodobých ekonomických kontraktů. „Já si myslím, že je důležité, aby tu smlouvu pak uzavřela vláda, která už bude mít důvěru Poslanecké sněmovny. Navíc mám informaci z veřejných zdrojů, že v této chvíli to ministerstvo podepsat nemůže, že se čeká na výsledek šetření a na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl Stanjura.
Piráti pro nové výběrové řízení a pro technologickou změnu současného mýtného systému na nový systém nevidí důvod, řekl ČTK poslanec této strany Ondřej Polanský. „Podle nás jsou to úplně zbytečně investované peníze,“ řekl. „Podmínky pro mýtné byly teď napsány tak, aby zvýhodňovaly satelitní mýtné, to znamená, že vlastně ta mikrovlnná část už dále nebude použitelná,“ uvedl. „Z našeho pohledu by bylo nejlepší celé výběrové řízení, pokud by to samozřejmě šlo, což už teď v tomto stadiu asi nejde, zrušit a minimálně několik let počkat,“ řekl.
Dodal, že nyní existují další technologické možnosti, které by nebyly tak drahé. Jako příklad uvedl nový systém eCall, který se musí od dubna montovat do všech nových aut. Systém v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky. Podle Polanského systém eCall technologicky zvládá přesně to, co by měl zvládat mýtný systém.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav