Projednání bodu kabinet před týdnem odložil s tím, že má k návrhu ministerstva dopravy výhrady a že jej projedná tuto středu, kdy se bude zasedání účastnit větší počet ministrů. Podle vyjádření premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) je třeba letos vyřešit ohledně mýta ještě několik věcí. "Prvním úkolem je zajistit, kdo a za kolik bude od ledna provozovat mýtný systém. A druhým úkolem je potřeba zajistit dohodu, která umožní předání celého systému, až bude vysoutěžen nový provozovatel," uvedl Sobotka. Vláda rovněž podle něj bude muset vyřešit otázku koncepce dalšího zpoplatnění komunikací v ČR.
Současná smlouva s Kapschem vyprší na konci letošního roku. Ministerstvo dopravy už dříve připustilo, že na otevřené výběrové řízení na nového provozovatele mu už nezbývá čas a že jedinou možností je prodloužit smlouvu se stávajícím provozovatelem. To má ale i svá rizika. Především se ministerstvo obává, že mu zadání výběru mýta bez soutěže nepovolí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
"ÚOHS může konstatovat nezákonné prodloužení smlouvy tím, že nespatřuje technické důvody odůvodňující využití jednacího řízení bez uveřejnění s možností uložení zákazu plnění ze smlouvy," uvedlo v materiálu ministerstvo. To chce zadání bez soutěže zdůvodnit právě technickými problémy, konkrétně chybějící dohodou s Kapschem o spolupráci při předání systému novému provozovateli. O dojednání této smlouvy se stát snažil od loňského dubna, nyní ale přiznal, že podmínky rakouské společnosti splnit nemůže.
Jedním z požadavků Kapsche bylo například to, aby jej stát zbavil plné odpovědnosti za výběr mýta pro období, na které odtajní technická řešení fungování mýtného systému. Tyto informace stát potřeboval pro přípravu soutěže a zároveň je plánoval předat ostatním zájemcům pro zpracování soutěžních nabídek.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: spa