Výbuch znalostí německých žáků. Příčiny? Covid i migrační původ

05.12.2023 18:04 | Monitoring

Němečtí žáci se zhoršili ve všech třech zkoumaných oblastech programu PISA od OECD – v matematice, čtení i přírodních vědách. A jsou to pro Německo nejhorší výsledky za dobu, co se testování v rámci programu PISA účastní. Možné důvody pro zhoršení výsledků jeden z pracovníků OECD uvedl zavírání škol během pandemie COVID-19, ale i zvyšující se počet dětí s migračním původem.

Výbuch znalostí německých žáků. Příčiny? Covid i migrační původ
Foto: Archiv školy.
Popisek: Učitelé se na Reálném gymnáziu v Prostějově seznámili s moderní výukou chemie.

PISA (Programme for International Student Assesment) od OECD měří schopnost patnáctiletých žáků využívat své znalosti a dovednosti v oblasti čtení, matematiky a přírodních věd k řešení problémů reálného života. Nová studie PISA odhalila zhoršení německých žáků v roce 2022 oproti roku 2018. Celkem se testů PISA 2022 účastnilo 690 tisíc žáků ve věku 15 let z 81 zemí. Z toho 6116 žáků v Německu.

„Tři z deseti žáků jsou v matematice pod minimální úrovní. Dokonce ani nedokážou říct, zda se jim speciální nabídka při nakupování vyplatí, nebo ne,“ řekl Francesco Avvisati z OECD při prezentaci studie. Nejlepší výsledky v matematice měli žáci ze Singapuru, Číny, Japonska a Koreje. Německé žáky překonali v počítání i ti čeští, kteří se též umístili nad průměrem OECD průzkumu.

Celkově jsou výsledky v roce 2022 ve třech oblastech kompetencí nejnižšími hodnotami, jaké kdy byly pro Německo v rámci programu PISA vyhodnoceny. Programu se Německo účastní už od roku 2000, uvedl německý deník BILD.

Podle OECD je jedním z možných důvodů pro zhoršení německých žáků uzavření škol během pandemie koronaviru, kdy výuka probíhala dálkově. V Německu 71 % žáků uvedlo, že se v budově jejich školy nevyučovalo kvůli koronaviru i déle než tři měsíce.

„Samotná korona nemůže vysvětlit všechno,“ uvedl nicméně Avvisati. „Prudký pokles výkonnosti mezi lety 2018 a 2022 pouze posílil negativní trend, který byl patrný již před rokem 2018,“ dodal.

Mnoho učitelů v rámci dotazníku PISA jako možnou příčinu poklesu výkonnosti žáků uvedlo nedostatek dobře kvalifikovaných učitelů.

Avvisati zmínil, že v Německu se též zvýšil podíl žáků s migračním původem. Mezi lety 2012 a 2022 se zdvojnásobil až na 26 %. „Žáci s migračním původem dosahují v průměru výrazně horších výsledků,“ řekl Avvisati. Přibližně dvě třetiny žáků s přistěhovaleckým původem uvedly, že doma mluví jiným jazykem, než ve kterém byly testy PISA psány.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

COVID-19

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: Lucie Kroutilová

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Drulák: Nápravu přinese změna režimu. Státu mají patřit klíčové sektory

8:28 Drulák: Nápravu přinese změna režimu. Státu mají patřit klíčové sektory

„Domníváme se, že skutečnou společenskou nápravu nepřinesou jedny volby, ale že je třeba pracovat na…