„ROZUMMĚNÍ reaguje na absenci romské literární tvorby ve výuce na českých školách a upozorňuje především na možnosti, které její zařazení do výuky nejen romských žáků může nabízet," vysvětluje tvůrce čítanky Lukáš Houdek. Publikace nabízí kantorům návody, jak v hodinách pracovat s romštinou, tímto jazykem totiž už většina romských dětí nemluví.
Kniha obsahuje texty devíti romských autorů včetně medailonků těchto spisovatelů. „Práce s texty romských spisovatelů poskytne těmto žákům přirozené romské hrdiny, s nimiž se budou moct identifikovat," myslí si autoři. Texty jsou ke stažení i ve formě audionahrávek, k příručce vznikly také videoklipy.
Spolu s čítankou budou probíhat semináře pro učitele
Na vydání čítanky naváže série workshopů pro učitele, aby se naučili, jak knihu používat ve výuce. Nakladatelství KHER vzniklo v roce 2012 za účelem rozvoje literatury Romů. Kromě čítanky vydalo sborník pohádek romských autorů Otcův duch či novelu Listopad spisovatelky Ireny Eliášové. Do konce roku má vyjít také sborník etnomuzikologických textů Tóny z krajů.
Ministerstvo školství umožňuje vyučovat romštinu jako nepovinný jazyk. Školy to ale nevyužívají, musely by dát dohromady nejméně sedm zájemců o výuku. Podle zjištění České školní inspekce z minulého školního roku má tematiku romské kultury a dějin zařazenou do výuky 46 procent základních škol. Nejčastěji se o tomto tématu baví při dějepise, občanské výchově nebo češtině.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vfe, čtk