„Nesmírně to pomůže výstavbě silnic a dálnic. Pomůže to všem stavbám. První, co mě napadá, je třeba D11, kde nám hrozí, že díky průtahům kvůli nešťastně nastavenému zákonu bychom skončili na hranici s Polskem třeba o dva roky později než oni,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) s tím, že Poláci tam mají být kolem roku 2024, my zatím máme variantu 2026.
„Po x letech diskusí máme historickou možnost dostat liniový zákon do podoby, jakou všichni chtějí. Kdybychom zákon protlačili, tak by byla velká šance se tam s Poláky potkat v jednom roce,“ hovořil Havlíček o tom, že každý úsek dálnice by se dal zkrátit o několik let.
Novela zákona byla předložena na konci minulého roku. Zásadním způsobem se tam připravuje urychlení výstavby silnic, dálnic a železnic. „Přicházíme s takzvaným polským modelem, který urychluje od územního rozhodnutí k vlastní výstavbě,“ pokračoval ministr, podle kterého se tím urychlují výkupy a jednání s těmi, kterým by se to případně vyvlastňovalo.
Z právního pohledu se na tom tedy podle Havlíčka nemění nic, pouze to získává výrazně rychlejší režim. Momentálně míří návrh před poslance v rámci druhého čtení.
Zákon ve své nové podobě se však nelíbí Nejvyššímu právnímu soudu.
„Jde o další z řady zásahů, přinášejících ne-li už přímo chaos, tak přinejmenším prohloubení právní nejistoty, pokud jde o výklad a aplikaci měněných či nově zaváděných institutů, stejně jako riziko nedůslednosti provedených změn a z toho plynoucích rozporností a dalších výkladových problémů,“ napsal Ministerstvu dopravy předseda Nejvyššího správního soudu Michal Mazanec.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab