Začnou se stavět dálnice rychleji? Vláda chystá změny, inspirovala se v Polsku

22.05.2020 7:56 | Zprávy

Doba přípravy strategických dopravních staveb by se měla zkrátit zhruba o třetinu. A to díky novele zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, zkráceně tzv. liniový zákon. V případě jejího schválení by se mohl stát vydat „polskou cestou“, kdy pro vybrané stavby dálnic a železnic dojde ke sloučení územního řízení s předběžnou držbou. Nejvyšší správní soud pozměňovací návrhy označil za chaotické a prohlubující právní nejistotu, píše server Echo24.cz.

Začnou se stavět dálnice rychleji? Vláda chystá změny, inspirovala se v Polsku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček

„Nesmírně to pomůže výstavbě silnic a dálnic. Pomůže to všem stavbám. První, co mě napadá, je třeba D11, kde nám hrozí, že díky průtahům kvůli nešťastně nastavenému zákonu bychom skončili na hranici s Polskem třeba o dva roky později než oni,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) s tím, že Poláci tam mají být kolem roku 2024, my zatím máme variantu 2026.

„Po x letech diskusí máme historickou možnost dostat liniový zákon do podoby, jakou všichni chtějí. Kdybychom zákon protlačili, tak by byla velká šance se tam s Poláky potkat v jednom roce,“ hovořil Havlíček o tom, že každý úsek dálnice by se dal zkrátit o několik let.

Novela zákona byla předložena na konci minulého roku. Zásadním způsobem se tam připravuje urychlení výstavby silnic, dálnic a železnic. „Přicházíme s takzvaným polským modelem, který urychluje od územního rozhodnutí k vlastní výstavbě,“ pokračoval ministr, podle kterého se tím urychlují výkupy a jednání s těmi, kterým by se to případně vyvlastňovalo.

Z právního pohledu se na tom tedy podle Havlíčka nemění nic, pouze to získává výrazně rychlejší režim. Momentálně míří návrh před poslance v rámci druhého čtení.

Zákon ve své nové podobě se však nelíbí Nejvyššímu právnímu soudu.

„Jde o další z řady zásahů, přinášejících ne-li už přímo chaos, tak přinejmenším prohloubení právní nejistoty, pokud jde o výklad a aplikaci měněných či nově zaváděných institutů, stejně jako riziko nedůslednosti provedených změn a z toho plynoucích rozporností a dalších výkladových problémů,“ napsal Ministerstvu dopravy předseda Nejvyššího správního soudu Michal Mazanec.


 


 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Skandál na Tour de Ski: Celý národní tým Ukrajiny zmizel. Ukázalo se kam

22:20 Skandál na Tour de Ski: Celý národní tým Ukrajiny zmizel. Ukázalo se kam

Dosti netradiční překvapení čekalo nejen diváky, ale i pořadatele lyžařských závodů Tour de Ski. Běh…