Ústecký kraj má dlouhodobě nejvyšší nezaměstnanost, s trvalým nedostatkem volných pracovních míst se ale potýkají i další kraje, například Moravskoslezský a právě Karlovarský. V něm nezaměstnanost koncem prosince dosáhla 9,3 procenta, v Ústeckém byla ještě o téměř dva procentní body vyšší. Lidé v Karlovarském kraji mají navíc nejnižší průměrnou mzdu v České republice, ve třetím loňském čtvrtletí to podle ČSÚ bylo 21.249 korun, celostátní průměr je přitom 24.836 Kč.
Ačkoli se dnes prezident přimluvil za vznik vládního zmocněnce pro Karlovarský kraj, odmítl myšlenku speciálního vládního zmocněnce pro lázeňství. "To bychom mohli mít vládní zmocněnce pro dostavbu silnice do Prahy, pro těžbu a podobně," uvedl. Jak ale řekl, lázeňství je potřeba se věnovat, podle něj totiž kvůli "nesmyslné politice" bývalé vlády klesnul počet tuzemských pacientů. Na lázeňství je přitom navázáno až 40.000 pracovních míst, které tak jsou v ohrožení, uvedl.
Zeman také řekl, že byl zastáncem zavedení krajské samosprávy. "A jsem rád, že se to přes některé nemoci podařilo. Jinak by o všem rozhodovali pražští úředníci," uvedl. Je však podle něj třeba jít dál. "Aby kraje nebyly pouze pošťáci, kteří dostanou dotace a pak je pošlou dál, ale aby mohly daleko svobodněji rozhodovat o tom, kam peníze půjdou. To se týká i rozpočtového určení daní," dodal. Pochválil změny v rozpočtovém určení daní za vlády Petra Nečase, které přidaly peníze malým obcím.
Prezident naznačil, že stavby dálnic by se mohly financovat z takzvaného stínového mýta
Podle Zemana je ostuda, že se letos nebude v Česku otevírat ani jeden kilometr dálnic. "Na Ministerstvu dopravy úředníci vymysleli báječný trik, že některé silnice I. třídy prohlásíme za dálnice," poznamenal.
"Spojení s Karlovými Vary by mělo být prioritou. Ale zmínil bych ještě jednu prioritu, a to je železniční spojení s Bavorskem," řekl Zeman. Hejtman Josef Novotný ho požádal o podporu při jednání o dostavbě úseku dálnice v Německu mezi hranicemi za Chebem a dálnicí. "To by našemu kraji a zejména podnikatelům velmi pomohlo," uvedl. Prezident naznačil, že stavby dálnic by se mohly financovat z takzvaného stínového mýta, které se později vrátí. Kritizoval rovněž Ředitelství silnic a dálnic za překračování termínů staveb i nedodržení nákladů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: dkr, čtk