Podle důvěryhodných zdrojů bude vítěz vyhlášen již tento týden. A to i přesto, že podle rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže nesmí ministerstvo dopravy zatím s vítězem podepsat smlouvu. Co může být za takovým spěchem ministra v demisi Ťoka? Nad podivuhodnostmi tohoto výběrového řízení se pozastavuje generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix. Celý rozhovor uveřejnil sobotní deník Právo.
„Upřímně, mě už kolem mýtného tendru a kroků ministerstva nepřekvapí vůbec nic. Je asi na investigativních novinářích, aby hledali důvody, proč ministr v demisi teď najednou tak šíleně pospíchá s vyhlášením vítěze, když sám prohlašoval, že má čas na jednání do konce léta. Ministerští si od počátku sami zvolili nesmírně komplikovaný a zdlouhavý způsob tendrování – dvoukolové jednací řízení se soutěžním dialogem. Učinili tak zřejmě s cílem nalézt co nejlepší nabídky pro daňové poplatníky. Na to ale nyní rezignovali. Nejprve provedli pouze formální posouzení kvalifikačních předpokladů účastníků a všechny pustili dál, jen tím ztratili čtyři měsíce. Teď, zdá se, zapomněli i na dialog, v němž ale mohli dosáhnout dalšího snížení ceny, a to i u nejnižší nabídky. Nás například nikdo neoslovil. Přestože ministr ještě minulý týden prohlašoval, že zkoumají všechny čtyři nabídky, informace médií říkají, že komise prozkoumala pouze jedinou nabídku s nejnižší cenou. Celé je to podivné. Předložené nabídky byly jasně označeny jako indikativní, předběžné. Čekali jsme, že bude naše nabídka zhodnocena, že budeme mít prostor vysvětlit rozdíly v našem řešení i ceně. Pokud se kuloární zvěsti potvrdí, ministr bude občanům dlužit vysvětlení, proč nehledal nejlevnější variantu výběru mýta po roce 2019.
Začíná to nápadně připomínat absurdní slovenskou cestu, kde stát se SkyTollem rozšířil mýto na 17 tisíc kilometrů všech silnic, aby tam pak žádné mýto nevybíral, a zvýšil tak jen náklady systému s nulovým výnosem… I proto na Slovensku přesahují provozní náklady padesát procent. Jen a pouze kvůli zmíněnému rozšiřování mýta na „jedničky“ se v Česku vyhodí současný zainvestovaný mýtný systém a bude se stavět nový. Jen kvůli tomuto politickému nápadu se nedostaneme při budoucím provozu mýta na skutečně nízké náklady. Ministr nulovým mýtem možná uklidní regiony, ale dostane se do bizarní situace – nejprve chce zpoplatnit regionální silnice, vyvolá tím potřebu změnit mýtný systém a znehodnotit současný, pak tam mýto vypne a současný rozsah zpoplatněné sítě se v podstatě nezmění? Ať tedy ministr zahrne do hodnocení nabídek i současný systém, který by dosáhl méně než desetiprocentních provozních nákladů. Otázka na právníky může znít, zda nejde o flagrantní porušení zákona o zakázkách, když ministr sám zpochybňuje základní parametry tendru…,“ tvrdí Karel Feix.
Mezi „zajímavosti“ současného výběrového řízení patří i fakt, jak někteří novináři začínají opakovat argumentaci ministra Ťoka, že novým řešením výběru mýta ušetří stát miliardy. Vy s tím zásadně nesouhlasíte, proč? Nedávno jste prezentovali veřejnosti, že i nejnižší nabídka v tendru je pořád výrazně dražší, než by byl provoz současného mýtného systému, který už stát vlastní. Neumějí tedy na ministerstvu dopravy počítat? Ptáme se šéfa společnosti Kapsch Karla Feixe.
„Říkáme to už dlouho a konzistentně, že se stát nechová jako dobrý hospodář, pokud rezignoval na další využívání svého moderního a spolehlivě fungujícího mýtného systému, který už občané jednou zaplatili. Tady se vžila určitá chiméra, že by to pak musel dál provozovat Kapsch. Ale stát má systém plně v rukou, má od něj všechny klíče, takže otevřený tendr na jeho provozování by dokázal najít nejlepšího budoucího správce.
Pokud šlo politikům o co nejlevnější vybírání mýta od ledna 2020, pak měli vysoutěžit provozovatele současného mýtného systému. Pokud jim šlo o další utrácení peněz daňových poplatníků, výměnu mýta za nové a vyhození současného zainvestovaného systému, prosazení satelitního řešení a konkrétního komerčního subjektu, pak zvolili správnou variantu. Ministr dopravy otevřel obálky a radostně začal porovnávat ceny provozu existujícího a nového mýta. Poněkud zamlčel, že obě mýta budou mít naprosto odlišné podmínky. Provedli jsme rychlé porovnání – to mělo samozřejmě udělat ministerstvo už dávno – a vyšlo nám, že i nejlevnější obálková nabídka je výrazně dražší, než by byl provoz současného mýta. Dnes vybíráme podle základních technických podmínek tendru z roku 2005. Ročně spotřebujeme na provoz systému 1,5 miliardy korun, tedy 15 % z vybraného mýta. Ministr ale pro nové mýto změkčil ty základní technické podmínky, například nepožaduje tak hustou síť obslužných míst pro kamiony, nebo se nepočítá s odměnou provozovatele za nadvýběr. Suma sumárum po odečtení těchto změkčení od současného provozu jsme na 890 milionech korun, což je neuvěřitelných 8,6 % provozních nákladů. A šlo by to ještě levněji. Nezapomeňte, že to je částka před soutěží. Kdyby ministerstvo s takovými podmínkami soutěžilo o provoz existujícího systému, nabídky v obálkách by samozřejmě klesaly pod zmíněných 890 milionů. Tvrdá soutěž, v níž by na rozdíl od té probíhající nechyběli velcí evropští hráči, by přinesla daňovým poplatníkům jako výsledek klidně i pětiprocentní provozní náklady. Ať tohle nějaký politik zpochybní jako nejlepší řešení!“ vysvětluje falešnou hru čísel, kterou prezentují ministerstvo dopravy a někteří novináři, Karel Feix
„Celý zpackaný proces je prohrou českého státu. Kapsch je obviňován, že napadá tendr, aby obhájil svou exkluzivní pozici tuzemského provozovatele. Samozřejmě že jako komerční subjekt hájíme zájmy našich akcionářů a vlastníků. Ale nejsme naivní, abychom si mysleli, že se budoucnost mýta dá vyřešit bez řádného výběrového řízení. Občané ale prohráli v okamžiku, kdy zvítězil politický zájem za každou cenu znevýhodnit Kapsch a dát prostor slovenskému satelitnímu provozovateli. Začala se psát podivná historie tohoto tendru. Nehledě na zájem státu se vymyslelo neekonomické rozšiřování mýta na silnice 1. tříd, aby měl šanci satelit. Mluvilo se o technologické neutralitě, ale tendr byl jasně prosatelitní, což potvrdily všechny čtyři nabídky, které prakticky znamenají vyhození současného systému. Vzedmula se vlna odporu proti mýtu v regionech, protestují starostové, hejtmani, podnikatelé, svazy a asociace, odbory, ale i dopravní odborníci, v posledních týdnech i NKÚ. Celý tendr řeší v rozsáhlém správním řízení ÚOHS, který dokonce zakazuje podepsat smlouvu. Všechno je marné, ministerstvo ani na okamžik nezaváhalo, zda postupuje správně jako řádný hospodář. Od prvního okamžiku se v kuloárech povídalo, že sociální demokraté kolem expremiéra Sobotky chtějí v Česku SkyToll. Zřejmě se tak stane a čísi úkol bude splněn, byť se o jeho splnění zasloužil paradoxně ministr za ANO, demise nedemise. Na stole stále leží naše nabídka k odprodeji provozní části naší tuzemské firmy státu, který by si mýto mohl v budoucnu provozovat sám a vystříhat se takovým komplikovaným tendrům. Ministr měl podle některých zpráv za úkol s námi tuto alternativu detailně probrat, nestalo se ale opět nic,“ podivuje se šéf Kapsche Karel Feix.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav