Demonstrativnější personální lobbing, a to po předchozím konstatování, že "hlavní příčinou propadu českého zemědělství nebude ani tak Brusel a nerovné podmínky našich zemědělců, ale čeští politici, jejich neodbornost a jejich nezájem" bychom našli jen ztěží. To přitom, že před časem bylo varovně deklarováno, " že je tady doba, kdy se české zemědělství stává záležitostí všech občanů této země" (Právo 7.12.2013, Jan Veleba: Svítá nová naděje pro renezanci českého zemědělství". Na místě je proto zcela věcný dotaz ve věci důvěryhodností prognózy prezidenta, který, jak říká "stojí v čele AK ČR devátým rokem a za tu dobu zažil osmého ministra" , s nimiž tento vrcholný činitel NGO dovedl české zemědělství "kvůli nezájmu českých politiků tam kde je" (Právo, 3.8.2013 redaktorka Linková ( Právo, 3.8.2013,Linková: AK ČR oslaví v září dvacet let své existence). Proč říkám nejen já sám svoje občanské NE?
ČR neměla a dosud nemá funkční strategii rozvoje agrárního a potravinového sektoru. České GO i NGO vedené ineptokratickými činiteli a politiky, jimž začasté chybí nezbytná míra „zdravého selského rozumu“, vymýtily prvky deliberativní demokracie, management zdola, jakož i morální, natož hmotnou responzibilitu za své počiny. Negarantují tak nejen food security, ale ani účinnou míru etatické regulace agrárního sektoru, včetně kontrolních a případně nutných trestně právních působností státu. Tak je opakovaně zjišťováno, „vkládané veřejné peníze z EU či ze státního rozpočtu postrádají forenzní audity i veřejný dohled“jsou mnohdy zpronevěřovány. Demoralizační působnosti adorizované svaté trojice „Globalizace, Deregulace, Privatizace“, opírající se o tři B „Byrokrat, Bankéř, Byznysman“, nás bez účinné korekce dozorových působností odborné i občanské občanské veřejnosti nad spravedlivým výkonem správy státu, dál povedou cestou demokratury kleptokracie našich politiků a vlád, dál umožní nepokrytě projevovaný nepotizmus.
Podle provozních, statistických i ekonomických poznatků vládních i nevládních institucí by proto měla být respektována nejen občanská petiční podání na PSP ČR, ale i mementa akademické obce na potřebu tvorby a uplatnění nových, provozně účinných strategií a koncepcí v ose stát – věda – praxe, jakož i v ose producent – zpracovatel – spotřebitel, vše při respektování hlavních výzev Strategie růstu po roce 2013. Prosazování nedůvodně sebevědomých, morálně i hmotně neodpovědnýchpolitiků, vládních i nevládních institucí a úředníků při jejich průkazných zištnostech je projevem i důkazem demontáže zásad demokracie v ČR. Tak je frustrovaným voličům znovu předpokládaná virtuální gesce za "lepší příští", za food security, aniž jsou činěny praktické kroky. To je ve svých důsledcích nejen nedostatečně responzibilní, ale zcela asociální a nemorální, protože stávající „neregulovaný tržní systém je neslučitelný s udržitelností národního agrárního sektoru a je jen cestou k pokračování jeho kolapsu“, ať sektoru vládne kterákoliv GO a NGO při jakémkoliv personálním zastoupení. Za relevantní nápravná opatření multidisciplinární skupina zemědělských odborníků považuje :
1. Do konce roku 2013 položit základy efektivního zemědělského poradenského systému na základě analýz rizik a na principu prevence v gesci státu , s tím, že „provozní zemědělské a potravinové poradenství“ musí splňovat základní požadavky na tuto formu veřejně prospěšných služeb v gesci státu. Ty musí být sofistikované, provozně účinné, očekávané, a také požadované potenciálními odběrateli i poté, co bude omezena podpora zemědělskému poradenství z veřejných prostředků.
2. Vytvořit podmínky pro nové hodnocení pracovníků vzdělávacích a výzkumných institucí, začlenit je do plnění úkolů zemědělského poradenství, a tím usnadnit transfer poznatků do praxe. Prosadit spolu s cost benefit analýzami účelovou sledovanost návratnosti veřejných prostředků vkládaných do zemědělského výzkumu, vzdělávání a odborného provozního poradenství při respektování zásad deliberativního managementu zdola.
3. Požadovat na vládní úrovni úpravu míry morální i hmotné responzibility ministerských a institucionálních tičinitelů dané zákonem o státní službě, při úpravě hodnocení výsledků činnosti zemědělských výzkumných ústavů a zemědělských univerzit tak, aby tyto instituce a jednotlivci byli finančně motivováni k regionálně účinné poradenské činnosti. Pokud ještě několik let zůstanou v platnosti stávající metodiky hodnocení preferující publikace vědeckých prací, přestanou tyto zemědělské instituce plnit funkci, pro kterou byly původně zřízeny.
4. S ohledem na dosavadní výkonnost a efektivnost Kordinační skupiny ministra při MZe ČR zvážit možnost ustavení „nezávislého výboru výzkumných ústavů, univerzit, GO,NGO, odborné i laické veřejnosti pro zemědělské poradenství“ a tento výbor pověřit příslušnými činnostmi na úseku odborného provozního poradenství při odpovědností jeho vedení vládnímu establishmentu za efektivnost jejich působností.
Ticháček Antonín, mluvčí multidisciplinární skupiny zemědělských odborníků
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz