Auto*Mat: Do práce na kole vyjelo po celé republice 12 800 účastníků soutěže

05.05.2017 8:15 | Zprávy

Sedmý ročník soutěže Do práce na kole přilákal rekordní počet účastníků. Do kampaně za používání bezmotorových forem dopravy se zapojilo 12 800 lidí z 1980 firem, tedy o 18,5 % víc než loni. Vzrostl také zájem zaměstnavatelů, kteří se snaží podporovat své zaměstnance v šetrném dojíždění. Projekt do práce na kole pořádá spolek Auto*Mat ve spolupráci s 33 městy po celé republice.

Auto*Mat: Do práce na kole vyjelo po celé republice 12 800 účastníků soutěže
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zaparkovaná kola

K velkému nárůstu počtu soutěžících došlo např. v Břeclavi, kde účast stoupla téměř o 100 %. V Hradci Králové byl nárůst o 56 % a v Olomouci o 23 %. Nejvíce lidí soutěží v Praze, následuje Brno, Pardubice, Olomouc a Plzeň. Nově se letos zapojila města Most a Litvínov, Krnov, Příbram a Brandýs nad Labem. Skokany roku jsou Kladno, Třebíč a Břeclav. Cyklovelmocemi (dle počtu soutěžících na počet obyvatel) jsou Otrokovice, Jindřichův Hradec a Nový Jičín.

V hlavním městě se letos zapojilo o 14 % lidí víc než loni. Ředitelka spolku Auto*Mat, Hana Škodová, to komentuje: „Je dobře, že v Praze počet účastníků roste, a to i navzdory tomu, že se zde dlouhodobě nedaří zlepšovat cyklistickou infrastrukturu. Nehledě na některé snahy např. Prahy 1 nebo Prahy 8 podmínky pro cyklisty zhoršovat.”

Tváří letošní kampaně je břišní a hrudní chirurg prof. MUDr. Pavel Pafko, DrSc., a také fyzioložka a biochemička prof. RNDr. Helena Illnerová, DrSc. Oba jezdí po celý život pravidelně na kole a nic na tom nemění ani po sedmdesátce. „Kolo je ideální dopravní prostředek pro každého. Občas slýchám, že cyklisté musí dýchat znečištěný vzduch. Ale jestli si myslí, že v MHD nebo v autě dýchají jiný vzduch, tak jsou na omylu. Z hlediska zdraví je jízda na kole rozhodně prospěšná. A navíc ulevíte životnímu prostředí a netaháte kvůli svým 70 kilům tunu železa tam a zpátky,“ říká prof. Pavel Pafko, který cestou do práce najede na kole asi 13 kilometrů.

Soutěže Do práce na kole se mohou účastnit cyklisté, běžci, chodci, in-line bruslaři, koloběžkáři, majitelé elektrokol, longboardů, handbiků i vozíčkáři. Hlavní kategorií je „pravidelnost týmu“, ale může se jezdit i na „výkonnost jednotlivce“. Speciální kategorii mají běžci a chodci a odměňuje se i kreativita. Účastníci soutěže hlasují pro „cyklozaměstnavatele roku“ a mohou podávat i podněty na „cykloopatření“.

„Oproti loňským ročníkům máme větší kapacitu na to, abychom mohli vybraná cykloopatření pomoci dotáhnout do konce, zatím především v Praze. Aby se podmínky pro cyklisty zase do příštího roku zlepšily, ” dodává Lenka Myšáková, manažerka kampaně Do práce na kole.

Heatmapu využívají i úřady a institutce

K tomu přispívají také tzv. heatmapy vytvořené z anonymizovaných dat o trasách a cestách soutěžících, kteří používají aplikace UrbanCyclers a Na kole Prahou. Tuto heatmapu nevyužívá jen Auto*Mat, ale také různé úřady a instituce při plánování cyklistické dopravy.

Generálním partnerem soutěže Do práce na kole pro rok 2017 je společnost GLS CZ, která doručila všem soutěžícím trička s ekologickým potiskem od OP Tiger.

„Jsme velmi rádi, že se letos můžeme zúčastnit nejen jako účastníci, ale i pomoci tomuto projektu s přepravou balíků, a podpořit tak myšlenku zdravého pohybu a ekologické dopravy, která je nám blízká. GLS se dlouhodobě věnuje tématu udržitelného rozvoje a v rámci celoevropské iniciativy ThinkGreen postupně zavádí alternativní přepravní řešení, kterými jsou vedle dodávek na stlačený zemní plyn či elektromobilů i doručovací cargo kola. Ty plánujeme nasadit i v Česku a následovat tak jejich úspěšné nasazení v rakouské a maďarské pobočce GLS,“ dodává Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Kdysi jste se věnovala tématu eutanazie.

Věnujete se tomu ještě? Podnikáte aktuálně nějaké kroky k jejímu uzákonění? A myslíte, že je ve sněmovně vůle to vůbec řešit? Přijde mi, že nikoliv, což je podle mě chyba, podle mě by se měla na toto téma otevřít minimálně diskuze. Děkuji. Bea

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Brandtner: Další podpásovka v „kauze Ševčík“

14:08 Petr Brandtner: Další podpásovka v „kauze Ševčík“

Pondělní Seznam Zprávy přinesly další z řady článků týkajících se osoby a osudu doc. Miroslava Ševčí…