K velkému nárůstu počtu soutěžících došlo např. v Břeclavi, kde účast stoupla téměř o 100 %. V Hradci Králové byl nárůst o 56 % a v Olomouci o 23 %. Nejvíce lidí soutěží v Praze, následuje Brno, Pardubice, Olomouc a Plzeň. Nově se letos zapojila města Most a Litvínov, Krnov, Příbram a Brandýs nad Labem. Skokany roku jsou Kladno, Třebíč a Břeclav. Cyklovelmocemi (dle počtu soutěžících na počet obyvatel) jsou Otrokovice, Jindřichův Hradec a Nový Jičín.
V hlavním městě se letos zapojilo o 14 % lidí víc než loni. Ředitelka spolku Auto*Mat, Hana Škodová, to komentuje: „Je dobře, že v Praze počet účastníků roste, a to i navzdory tomu, že se zde dlouhodobě nedaří zlepšovat cyklistickou infrastrukturu. Nehledě na některé snahy např. Prahy 1 nebo Prahy 8 podmínky pro cyklisty zhoršovat.”
Tváří letošní kampaně je břišní a hrudní chirurg prof. MUDr. Pavel Pafko, DrSc., a také fyzioložka a biochemička prof. RNDr. Helena Illnerová, DrSc. Oba jezdí po celý život pravidelně na kole a nic na tom nemění ani po sedmdesátce. „Kolo je ideální dopravní prostředek pro každého. Občas slýchám, že cyklisté musí dýchat znečištěný vzduch. Ale jestli si myslí, že v MHD nebo v autě dýchají jiný vzduch, tak jsou na omylu. Z hlediska zdraví je jízda na kole rozhodně prospěšná. A navíc ulevíte životnímu prostředí a netaháte kvůli svým 70 kilům tunu železa tam a zpátky,“ říká prof. Pavel Pafko, který cestou do práce najede na kole asi 13 kilometrů.
Soutěže Do práce na kole se mohou účastnit cyklisté, běžci, chodci, in-line bruslaři, koloběžkáři, majitelé elektrokol, longboardů, handbiků i vozíčkáři. Hlavní kategorií je „pravidelnost týmu“, ale může se jezdit i na „výkonnost jednotlivce“. Speciální kategorii mají běžci a chodci a odměňuje se i kreativita. Účastníci soutěže hlasují pro „cyklozaměstnavatele roku“ a mohou podávat i podněty na „cykloopatření“.
„Oproti loňským ročníkům máme větší kapacitu na to, abychom mohli vybraná cykloopatření pomoci dotáhnout do konce, zatím především v Praze. Aby se podmínky pro cyklisty zase do příštího roku zlepšily, ” dodává Lenka Myšáková, manažerka kampaně Do práce na kole.
Heatmapu využívají i úřady a institutce
K tomu přispívají také tzv. heatmapy vytvořené z anonymizovaných dat o trasách a cestách soutěžících, kteří používají aplikace UrbanCyclers a Na kole Prahou. Tuto heatmapu nevyužívá jen Auto*Mat, ale také různé úřady a instituce při plánování cyklistické dopravy.
Generálním partnerem soutěže Do práce na kole pro rok 2017 je společnost GLS CZ, která doručila všem soutěžícím trička s ekologickým potiskem od OP Tiger.
„Jsme velmi rádi, že se letos můžeme zúčastnit nejen jako účastníci, ale i pomoci tomuto projektu s přepravou balíků, a podpořit tak myšlenku zdravého pohybu a ekologické dopravy, která je nám blízká. GLS se dlouhodobě věnuje tématu udržitelného rozvoje a v rámci celoevropské iniciativy ThinkGreen postupně zavádí alternativní přepravní řešení, kterými jsou vedle dodávek na stlačený zemní plyn či elektromobilů i doručovací cargo kola. Ty plánujeme nasadit i v Česku a následovat tak jejich úspěšné nasazení v rakouské a maďarské pobočce GLS,“ dodává Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV