"Napsala mi velmi povýšeně." řekla Iva Procházková :“Zdravím, bohužel níže uvedený motiv lepit nemůžeme z níže uvedených důvodů. Prosím tedy o předělání dat.
Děkuji,
právní oddělení
outdoor akzent“
Těmi důvody má být, že reklama nesmí obsahovat: “...jakoukoliv diskriminaci z důvodů rasy, pohlaví nebo národnosti nebo napadat náboženské nebo národnostní cítění...“.
Zkontaktovala jsem právníky, kteří k uvedenému problému dali toto stanovisko:
Konstatuji, že mým klientem zadaná reklama neobsahuje jakékoliv prvky diskriminace z důvodu rasy, pohlaví nebo národnosti a nenapadá ani náboženské nebo národnostní cítění. Již na první pohled je zřejmé, že reklama se vymezuje nikoliv proti náboženství – islámu, ale proti islamizaci.
Pojem islamizace znamená proces, při němž dochází k hromadné konverzi společnosti k islámu a to buď nenásilnou formou anebo formou násilnou. K tomu je třeba dodat, že pokud je v nějaké zemi v důsledku islamizace zavedena vláda vycházející z islámu, dochází k upevňování náboženské vlády a k diskriminaci nemuslimů. Islámské právo šaría, na které je právě často poukazováno jako na jeden z hlavních prvků islamizace, diskriminuje nevěřící, jinověrce, ženy a homosexuály. Tyto již zmíněné skupiny mají podle islámu nižší společenské postavení a tudíž je s nimi jednáno většinou jako s občany druhé kategorie. Nevěřící muži musí například platit daň zvanou džizja, které je pak de facto "motivuje" (nutí) ke konverzi, žena musí být oddána muži (tudíž přichází o mnohá občanská práva) a homosexualita je tvrdě potírána.
Podotýkám, že se nejedná o pouhý názor mého klienta, ale stejného názoru je i Evropský soud pro lidská práva. Odkazujeme na rozhodnutí ve věci Refah Partisi (the Welfare Party) and Others v. Turkey [GC], nos. 41340/98, 41342/98, 41343/98 and 41344/98, judgment of 13 February 2003, to be reported in ECHR 2003-II. Soud zde výslovně uvedl:
„Soud shledal Šaria nekompatibilní se základními principy demokracie, tak jak jsou tyto principy vyloženy ve Smlouvě. Považuje Šaria, která věrně odráží dogmata a boží pravidla stanovené náboženstvím, ze stabilní a neměnnou. Principy jako pluralita v politické sféře nebo neustálá evoluce veřejných svobod v ní nemají místo. Podle mínění Soudu je těžké přihlásit se k respektu pro demokracii a lidská práva pokud ve stejném okamžiku podporujete režim založený na Šaria, který se zjevně rozchází s hodnotami Smlouvy, zejména s ohledem na trestní právo a trestní právo procesní, pravidla pro právní postavení žen a způsobu, jakým ingeruje do všech sfér soukromého a veřejného života s ohledem na náboženská pravidla.“
Konstatuji tedy, že můj klient se zadanou reklamou ohrazuje právě proti diskriminaci na základě rasy, pohlaví, sexuální orientace nebo národnosti a proti napadání náboženského nebo národnostního cítění.
„Budeme důsledně žádat, aby firma Outdoor akzent vylepila náš billboard, nebo dojde k soudnímu sporu," řekla Jana Borkovcová, předsedkyně Bloku proti islamizaci.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV