Konkrétní požadavky, jejichž prosazováním se Unie bude v příštích několika letech zabývat, přitom vychází z diskusí samotných středoškoláků a konzultací s dalšími aktéry ve vzdělávání včetně Ministerstva školství. „Zastáváme názor, že vzdělávací proces by měl být primárně zaměřený na žáka a uzpůsobený jeho potřebám. Studenti by měli být vnímáni jako samostatně myslící bytosti, schopné převzít spoluodpovědnost za své vzdělávání. Proto chceme, aby studenti na středních školách mohli do větší míry rozhodovat nejen o obsahu svého vzdělávání, ale i o samotném chodu vzdělávací instituce“, říká Štěpán Kment, předseda České středoškolské unie. V pojetí vzdělávání, které ČSU prosazuje, hraje učitel ve vzdělávacím procesu spíše roli průvodce a mentora, nikoliv předávajícího vědomostí. Tento přístup staví na pedagogické teorii konstruktivismu, která klade důraz na aktivní roli žáka ve vzdělávacím procesu a vyzdvihuje proces vlastního konstruování poznatků.
„Dnes již naštěstí existuje mnoho učitelů, kteří podobný přístup ke vzdělávání razí. To velmi oceňujeme, neboť tak by podle nás mělo vypadat vzdělávání, které je relevantní přípravou pro život ve 21. století. Zároveň si ale uvědomujeme, že český školský systém má mnoho rezerv, proto jsme se rozhodli formulovat na základě zmíněných myšlenek devět požadavků na změnu“, vysvětluje Lenka Štěpánová, 1. místopředsedkyně České středoškolské unie.
Celý seznam požadavků obsahuje:
1. Posílení žákovských samospráv (podpora demokratizace škol)
2. Důraz na kvalitu učitele
3. Důraz na metodickou pestrost ve výuce
4. Snížení maximálního počtu žáků ve třídě na 24
5. Zvýšení odměn za praxe a jejich kvalita
6. Větší volitelnost vyučovaných předmětů
7. Uznání jazykového certifikátu u státní maturity
8. Odvolatelnost vůči kázeňským opatřením
9. Apolitické jmenování ředitelů škol
Ke kampani se na tiskové konferenci vyjádřili i zástupci Ministerstva školství: „Jsem ráda, že Česká středoškolská unie podporuje priority MŠMT v oblasti zvyšování platů učitelů, financování regionálního školství i profesního růstu pedagogů. Oceňujeme, že středoškoláci chtějí vést o školství debatu, ne na všechno máme shodný názor. S ČSU stejně jako s ostatními aktéry ve školství pravidelně komunikujeme o konkrétních krocích, jak zajistit kvalitní vzdělávání pro všechny žáky a studenty,“ říká náměstkyně ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Dana Prudíková.
Mezi dalšími organizacemi, které kampaň podpořili, patří například Fórum rodičů, EDUin, Centrum občanského vzdělávání, Centrum pro demokratické učení nebo poslankyně a členky školského výboru Nina Nováková a Martina Berdychová.
Česká středoškolská unie je studentský spolek, který od roku 2013 zastupuje a hájí zájmy českých středoškoláků ve vztahu k ministerstvu školství a dalším rozhodovacím činitelům. V současné době zastupuje přes 22 000 středoškolských studentů z více než 150 škol po celé České republice. Mezi cíle spolku patří šíření občanské angažovanosti a všeobecného vzdělávání a zlepšování vzdělávací soustavy jako celku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV