David Chuděj: EET pro e-shopy? Bohužel nezvítězil zdravý rozum

28.02.2017 21:10 | Zprávy

Odborník na bezpečnost internetových nákupů, odpovídá na základní aktuální otázky kolem EET pro e-shopy:

David Chuděj: EET pro e-shopy? Bohužel nezvítězil zdravý rozum
Foto: hkstrategies.cz/CC
Popisek: EET, elektronická pokladna. Ilustrační foto.

V čem spočívá největší problém pro e-shopy v souvislosti s EET?

Z pohledu EET se jedná v případě platby kartou na internetu o jakousi anomálii, se kterou zákonodárce při přijetí samotného zákona nepočítal. Ministerstvo financí se sice snažilo prosadit výjimku, aby e-shopy byly z EET vyňaty, ale nezvítězil zdravý rozum a zákon je platný bez změn.  Jde totiž o to, že v případě běžného napojení na EET si obchodník pořídí běžně dostupné technické zařízení - pokladnu včetně systému, kterou po internetu propojí s finanční správou. Jinými slovy takové napojení má dnes běžně dostupné řešení. Jenže při  internetovém nákupu si zákazník platí kartou za zboží z pohodlí svého obýváku a vy jako prodávající nemůžete s pokladnou do toho obýváku za ním, ale přesto platbu musíte zaevidovat. Uvědomme si, že v české republice působí na internetu něco kolem 30000 e-shopů a využívají na tisíce řešení, na kterých jim e-shopy běží. A tady se e-shop dostává do složité situace, protože musí naprogramovat do svého konkrétního řešení napojení na EET. V tomto případě se ale nebavíme o nákladech v řádu pár tisícovek za nějakou pokladnu, ale v řádu desítek tisíc až stovek za naprogramování individuálního řešení, a to si e-shop velmi rozmyslí, jestli do toho jít, nebo platbu kartou ve svém e-shopu zakázat, nenabízet. Problémy spočívají tedy ve složitém technickém řešení, vysokých nákladech, případně obavách z další byrokracie, kontrol a pod.

Mají e-shopy nějakou možnost, jak platbu kartou zákazníkům bezbolestně zachovat?

Ano, mají. Dnes jsou v mnoha případech standardní platební brány připraveny poskytnout svým klientům řešení, které jim evidenci plateb kartou v rámci EET umožní. V tomto případě si ale musí obchodník uvědomit, že jedná vždy svým jménem, a proto se všemi důsledky, které pro něj jako poplatníka ze zákona vyplývají. Pokud ale bude evidence na základě řešení třetí strany probíhat s vadami, tak poplatníkovi hrozí pokuta až 500 000,-Kč. Myslím, že platební brány jsou natolik profesionální, že nabídnou řešení, které bude v pořádku. V případě tohoto řešení se ale poplatník v rámci EET musí e-shop registrovat. Další možností, v jejímž případě se obchodník registrovat nemusí, je možnost využití takzvané garanční platební brány, která možnost platby kartou umožňuje. Jde o to, že v tomto případě neeviduje obchodník, ale poskytovatel garanční brány. Zákazník zaplatí kartou na garanční účet a peníze jsou zaplaceny převodem z účtu na účet e-shopu, což nepodléhá EET, až po převzetí zásilky zákazníkem. Pokud zákazníkovi e-shop zásilku nepošle, nebo si ji zákazník nepřevezme, automaticky se peníze vracejí zpět na účet zákazníka, který tak má jistotu, že o své peníze nepřijde. Podobně pracuje notářská úschova. Takové systémy ale na trhu běžně k dostání nejsou.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jaroslav Faltýnek byl položen dotaz

Děláte ve sněmovně vůbec něco?

Dobrý den, zajímalo by mě, co jako poslanec děláte, že o vás není vůbec slyšet? Ani nikde v televizi jsem vás dlouho neviděl, nečetl s vámi žádný rozhovor. Přijde mi, že vás Babiš nechal kandidovat jen proto, aby vám zajistil dobře placené místo, ale jakoby vám zakázal, abyste se po vašem skandálu v...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Lidovecké konce

15:16 Jiří Weigl: Lidovecké konce

Blíží se konec pro naši zemi nepříliš úspěšného roku. Všeobecná nejistota je ohromná, budoucnost prů…