V čem spočívá největší problém pro e-shopy v souvislosti s EET?
Z pohledu EET se jedná v případě platby kartou na internetu o jakousi anomálii, se kterou zákonodárce při přijetí samotného zákona nepočítal. Ministerstvo financí se sice snažilo prosadit výjimku, aby e-shopy byly z EET vyňaty, ale nezvítězil zdravý rozum a zákon je platný bez změn. Jde totiž o to, že v případě běžného napojení na EET si obchodník pořídí běžně dostupné technické zařízení - pokladnu včetně systému, kterou po internetu propojí s finanční správou. Jinými slovy takové napojení má dnes běžně dostupné řešení. Jenže při internetovém nákupu si zákazník platí kartou za zboží z pohodlí svého obýváku a vy jako prodávající nemůžete s pokladnou do toho obýváku za ním, ale přesto platbu musíte zaevidovat. Uvědomme si, že v české republice působí na internetu něco kolem 30000 e-shopů a využívají na tisíce řešení, na kterých jim e-shopy běží. A tady se e-shop dostává do složité situace, protože musí naprogramovat do svého konkrétního řešení napojení na EET. V tomto případě se ale nebavíme o nákladech v řádu pár tisícovek za nějakou pokladnu, ale v řádu desítek tisíc až stovek za naprogramování individuálního řešení, a to si e-shop velmi rozmyslí, jestli do toho jít, nebo platbu kartou ve svém e-shopu zakázat, nenabízet. Problémy spočívají tedy ve složitém technickém řešení, vysokých nákladech, případně obavách z další byrokracie, kontrol a pod.
Mají e-shopy nějakou možnost, jak platbu kartou zákazníkům bezbolestně zachovat?
Ano, mají. Dnes jsou v mnoha případech standardní platební brány připraveny poskytnout svým klientům řešení, které jim evidenci plateb kartou v rámci EET umožní. V tomto případě si ale musí obchodník uvědomit, že jedná vždy svým jménem, a proto se všemi důsledky, které pro něj jako poplatníka ze zákona vyplývají. Pokud ale bude evidence na základě řešení třetí strany probíhat s vadami, tak poplatníkovi hrozí pokuta až 500 000,-Kč. Myslím, že platební brány jsou natolik profesionální, že nabídnou řešení, které bude v pořádku. V případě tohoto řešení se ale poplatník v rámci EET musí e-shop registrovat. Další možností, v jejímž případě se obchodník registrovat nemusí, je možnost využití takzvané garanční platební brány, která možnost platby kartou umožňuje. Jde o to, že v tomto případě neeviduje obchodník, ale poskytovatel garanční brány. Zákazník zaplatí kartou na garanční účet a peníze jsou zaplaceny převodem z účtu na účet e-shopu, což nepodléhá EET, až po převzetí zásilky zákazníkem. Pokud zákazníkovi e-shop zásilku nepošle, nebo si ji zákazník nepřevezme, automaticky se peníze vracejí zpět na účet zákazníka, který tak má jistotu, že o své peníze nepřijde. Podobně pracuje notářská úschova. Takové systémy ale na trhu běžně k dostání nejsou.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV