Filip Šebesta: Houževnatost, co není trendy a zlo banální

22.02.2024 10:11 | Glosa

Zdejší glosy jsou často a oprávněně neradostným čtením. Dnes tedy pár pozitivních slov ve třech krátkých recenzích o filmech, které stojí za pozornost.

Filip Šebesta: Houževnatost, co není trendy a zlo banální
Foto: Archiv Filipa Šebesty
Popisek: Analytik Filip Šebesta

Dánský film Bastard je místy trochu melodramatický, ale tvůrcům se vždy podaří z toho včas uniknout, i když někdy jen velmi těsně. Jde o realisticky pojaté drama o dobývání a kolonizaci dánských vřesovišť na Jutském poloostrově někdy v polovině 18. století. Více než s drsnou přírodou musí vysloužilý armádní kapitán – farmář Ludvig Kahlen ale bojovat s nevůlí mladého zpovykaného násilnického šlechtice ze sousedního panství, který se obává dynamické konkurence. A jistěže dojde i na vztahový trojúhelník.

Podobným, jak se dnes říká, výzvám čelí i hlavní protagonista filmu Ferrari, pojednávajícím o životě zakladatele značky, slavného Enza Ferrariho. Ten je zmítán neustále se vršícími problémy, jejichž třeba i jen malá část by pro mnohé dnes byla důvodem k naprostému a paralyzujícímu zoufalství. Enzo jimi však prochází se stoickým klidem. Soustředěn na jediný cíl, jímž je závodění, a hlavně vítězství nad konkurenční značkou Masserati. Současně kličkuje v italském vztahovém propletenci mezi právoplatnou manželkou, která je zároveň spoluzakladatelkou automobilky s významným podílem, a milenkou, s níž má malého chlapce, po smrti manželčina syna svého jediného potomka. Vše se odehrává, pakliže se vůbec něco v soustředěném vědomí samozřejmě elegantního a nenuceného Itala odehrává, někde uvnitř, za chladným zevnějškem automobilového impresária.

Oba filmy vlastně zobrazují životy a souboje typu mužů, sveřepých průkopníků, často až bezohledně soustředěných na svůj cíl, kteří se díky sterilní povaze soudobého světa už nejspíš prakticky nevyskytují. Doba to jednoduše neumožňuje. V mnoha životních situacích to můžeme brát jako pozitivum, ale přeci jen k těm jejich pionýrským dobám, k jejich úspěchům a vzepětím i totálním pádům a utrpení hledíme s obdivem a snad i s trochou závisti.

Snímek Zóna zájmu je velmi silnou a originální výpovědí o holokaustu a banalitě zla. Zdálo by se, že na toto téma toho moc nového a jinak už vytvořit nelze. Autorům Zóny zájmu se to ale podařilo. Antihrdinou snímku je velitel koncentračního tábora v Osvětimi Rudolf Höss spolu se svou rodinou, která žije obyčejný a – dá se říci – idylický život v těsném sousedství tábora, v němž probíhá průmyslová likvidace židů a dalších „nepohodlných“.

Tísnivou atmosféru snímku potrhuje skutečnost, že z „života“ za zdí není zobrazen jediný záběr. Vše k nám doléhá pouze ve formě zvuků a náznaků, kterým člověk obeznámený s historickými reáliemi velmi dobře rozumí a vyvolávají v něm tak snad ještě nepříjemnější pocity, než kdyby byly explicitně zobrazeny. Právě to nevyřčené a nedopovězené se nakonec ukazuje jako mnohem silnější než prvoplánová názornost.

Obrazy rodinné idylky, koupání v řece, plavby na loďkách, rozkvetlá zahrada plná květin, děti skotačící v bazénu. Do toho všeho doléhají tlumené zvuky občasných výstřelů, výkřiků, hučících krematorií, štěkot psů. Pás dýmu z komína parní lokomotivy vezoucí další transport se táhne jen někde v dálce nad korunami stromů... Zdá se, že nikoho z rodiny to nijak nevyvádí z míry, nikdo si toho nevšímá.

V noci sice denní ruch utichá, zvuk nepřetržitě hučících pecí a oheň, který občas vyletí z komínů, ozáří noční oblohu a zbarví ji do oranžova, však neustává. Ale stačí přeci jen zavřít okna a zatáhnout závěsy...

Stále to tam někde na pozadí běžného života rodiny ctižádostivého velitele lágru divákovi běží. Vše běžné to činí nesmírně deprimujícím.

Tvůrcům se zde podařilo ztvárnit zlo a krutost naprosto běžných lidí. Příslušníků rodiny, kteří jen „plní rozkazy“ a žijí svůj spořádaný život v rámci jeho aktuálně platných „pravidel“. Ne nějakých bestiálních vrahů, Hitlera, nacistů, kteří dnes dominují takřka všem redukcionistickým dokumentům o těchto historických událostech, jako by snad ani jiných lidí nebylo. Čímž se úspěšně daří zakrývat skutečnou podstatu totalitního režimu, znemožňuje to vážnou debatu o něm a samozřejmě to také umožnuje ještě snáz jej zneužívat k dnešnímu nálepkování.

Film o holokaustu bez jediného detailu popravy, bez jediné názorné scény, bez kterých to v jiných snímcích skoro nejde. Možná jeden z nejpůsobivějších obrazů zla, který jsem v poslední době viděl.

Převzato z webových stránek Institutu Václava Klause

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Dvanáct chromých pomocníčků

13:57 Zbyněk Fiala: Dvanáct chromých pomocníčků

Dostupnost bydlení byla dalším tématem myšlenkové smrště Národní ekonomické rady vlády.