František Mareš: Ivan Černý - Velkorozměrná vitráž pro nádraží v New Yorku

14.11.2022 8:49 | Komentář

Umění vitráže je na světě již od antických dob, kdy byly vyrobeny první barevné kousky skla. Největší rozmach tohoto sklářského kumštu, připomínající dnešními slovy skládačku puzzle, souvisí se stavbou středověkých kostelů i klášterů.

František Mareš: Ivan Černý - Velkorozměrná vitráž pro nádraží v New Yorku
Foto: Olympia
Popisek: Manufaktura Jitky a Richarda Kantových

Když se posuneme o pár století dále, patří vitráž běžně k výzdobě nejrůznějších veřejných i soukromých interiérů. Na špičce českých manufaktur, zabývajících se tímto křehkým kumštem, je studio a dílny manželů Kantových u Lubence u Karlových Varů, kde najdeme i evropský unikát -  České muzeum vitráží, které Richard a Jitka Kantových zřídili v zrekonstruovaném kostele sv. Jiljí, gotické památce z roku 1338. Zde je k vidění jeden z příslovečných divů světa v podobě vitrážového stropu. Jakoby si při jeho rekonstrukci vyzkoušeli jmenovaní sklářští umělci velkoplošnou vitráž pro New Yorské nádraží, na kterou před časem dostali zakázku.

Manufaktura Jitky a Richarda Kantových je otevřena i turistickým exkurzím

Jitka a Richard jsou spolužáci ze základní školy v Lubenci. Společně absolvovali i sklářskou školu ve Valašském Meziříčí. Ze spolužáků se posléze stali manželé, a aby toho nebylo dost, tak od roku 2000 i umělečtí parťáci ve své rodinné firmě. Dnes mají zájemci o vitrážové předměty možnost pozorovat v jejich lubenecké provozovně jejich složitou výrobu v rámci turistické exkurze. Na vlastní oči se mohou návštěvníci přesvědčit, jak se rodí toto křehké umění od miniatur a bytových doplňků všeho druhu až po okenní či velkoplošné vitráže. Kapitolkou samou o sobě je pak specialita kumštýřky Jitky, vitrážové plastiky, kde se snoubí přírodní kámen se sklem.

Unikátní zakázka

Vraťme se ale k vitráži pro New Yorské vlakové nádraží. Nikdo jiný v Evropě ani za oceánem nebyl schopen něco takového, o rozměrech 80 metrů čtverečních, vyrobit! Umělkyně přezdívaná Královna české vitráže, Jitka Kantová, se svým mužem Richardem Kantou, inženýrem, který je technologem a dohlíží na výrobu autorských návrhů své ženy, se zadání nebála. Před nedávným časem jejich práce na mimořádném díle vyvrcholila. Je třeba říci, že tvůrčí a partnerský pár má s podobnými díly zkušenosti. Před časem totiž již pracovali na podobné zakázce pro USA.
S rozměrnými vitrážemi mají manželé Kantovi velké zkušenosti a dá se říci, že se na ně i specializují. Již v roce 2016 na sebe upozornili dílem Porta Bohemica - Brána Čech, která reprezentovala nejenom Ústí nad Labem, ale i celou českou republiku na světové výstavě Expo 2016 v Itálii, v kolébce vitrážnictví z doby starého Říma. Krajská expozice měla obrovský úspěch, mluvilo se o ní hodně v italských médiích, včetně rozhlasu a televize. Český pavilon měl díky Bráně Čech na Expu největší návštěvnost.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ladislav Jakl: Jak v našem parlamentu objevovali Ameriku

12:16 Ladislav Jakl: Jak v našem parlamentu objevovali Ameriku

Svět inovuje, investuje, dereguluje, pádí kupředu. Evropská unie reguluje, mudruje a stagnuje. Co s …