Když se posuneme o pár století dále, patří vitráž běžně k výzdobě nejrůznějších veřejných i soukromých interiérů. Na špičce českých manufaktur, zabývajících se tímto křehkým kumštem, je studio a dílny manželů Kantových u Lubence u Karlových Varů, kde najdeme i evropský unikát - České muzeum vitráží, které Richard a Jitka Kantových zřídili v zrekonstruovaném kostele sv. Jiljí, gotické památce z roku 1338. Zde je k vidění jeden z příslovečných divů světa v podobě vitrážového stropu. Jakoby si při jeho rekonstrukci vyzkoušeli jmenovaní sklářští umělci velkoplošnou vitráž pro New Yorské nádraží, na kterou před časem dostali zakázku.
Manufaktura Jitky a Richarda Kantových je otevřena i turistickým exkurzím
Jitka a Richard jsou spolužáci ze základní školy v Lubenci. Společně absolvovali i sklářskou školu ve Valašském Meziříčí. Ze spolužáků se posléze stali manželé, a aby toho nebylo dost, tak od roku 2000 i umělečtí parťáci ve své rodinné firmě. Dnes mají zájemci o vitrážové předměty možnost pozorovat v jejich lubenecké provozovně jejich složitou výrobu v rámci turistické exkurze. Na vlastní oči se mohou návštěvníci přesvědčit, jak se rodí toto křehké umění od miniatur a bytových doplňků všeho druhu až po okenní či velkoplošné vitráže. Kapitolkou samou o sobě je pak specialita kumštýřky Jitky, vitrážové plastiky, kde se snoubí přírodní kámen se sklem.
Unikátní zakázka
Vraťme se ale k vitráži pro New Yorské vlakové nádraží. Nikdo jiný v Evropě ani za oceánem nebyl schopen něco takového, o rozměrech 80 metrů čtverečních, vyrobit! Umělkyně přezdívaná Královna české vitráže, Jitka Kantová, se svým mužem Richardem Kantou, inženýrem, který je technologem a dohlíží na výrobu autorských návrhů své ženy, se zadání nebála. Před nedávným časem jejich práce na mimořádném díle vyvrcholila. Je třeba říci, že tvůrčí a partnerský pár má s podobnými díly zkušenosti. Před časem totiž již pracovali na podobné zakázce pro USA.
S rozměrnými vitrážemi mají manželé Kantovi velké zkušenosti a dá se říci, že se na ně i specializují. Již v roce 2016 na sebe upozornili dílem Porta Bohemica - Brána Čech, která reprezentovala nejenom Ústí nad Labem, ale i celou českou republiku na světové výstavě Expo 2016 v Itálii, v kolébce vitrážnictví z doby starého Říma. Krajská expozice měla obrovský úspěch, mluvilo se o ní hodně v italských médiích, včetně rozhlasu a televize. Český pavilon měl díky Bráně Čech na Expu největší návštěvnost.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV