Ivan Černý: Další triumf českých sklářů aneb Ze severočeských Kunratic u Cvikova až do Ameriky

22.03.2023 11:07 | Komentář

Po takových unikátních projektech, jakým byl kupříkladu osmitunový skleněný sarkofág pro dánskou královnu Zdeňka Lhotského, nebo velkoplošný vitrážový strop manželů Kantových pro vlakové nádraží v New Yorku, se nejen do pelhřimovské knihy rekordů zapsal nekorunovaný král českých sklářů Jiří Pačinek. A to mimořádným projektem pro továrnu snů za velkou louží – Hollywood.

Ivan Černý: Další triumf českých sklářů aneb Ze severočeských Kunratic u Cvikova až do Ameriky
Foto: David Sobotka
Popisek: Na filmovém záběru je obklopen plastikami Jiřího Pačinka herec Daniel Craig, jedna z hlavních postav veselohry

Filmoví producenti z Los Angeles v červnu 2021 oslovili Pačinkovu huť na Novoborsku s otázkou, zda by jeho parta vyrobila skleněné plastiky pro film, který se bude natáčet v Řecku a Chorvatsku. Telefon náhodou zvedl osobně Jiří Pačinek. Když si vyslechl dlouhý monolog představ a požadavků filmařů, stručně přikývl hovorovou angličtinou, kterou se svého času naučil při své půlroční stáži v jedné z amerických skláren, kde si vyměňoval s kolegy ze zámoří zkušenosti. Jeho „yes“ stačilo, aby se rozjela nevídaná spolupráce.

sklo

Na základě předloh vznikla v Kunraticích u Cvikova za pouhé čtyři týdny série šedesáti monumentálních křišťálových plastik

Štěstí přeje připraveným

Jiří Pačinek stojí na špičce našich současných uměleckých sklářů a designérů. Svou kariéru zahájil v roce 1990 nástupem do legendární sklárny v Chřibské 1414, poté následovala dlouholetá praxe ve sklárně slavného Bořka Šípka Ajeto, kde svůj talent rozvíjel na dílech pro takové osobnosti světového umění a designu, jakými jsou třeba René Roubíček, Leon Applebaum nebo Louis Sakalovsky. Nezapomínal však ani na své návrhy, které realizoval ve svém volném čase. Sklárna Ajeto mu poskytla jedinečné místo pro vyprofilování osobitého stylu tvorby a práce.

Na vlastní tvůrčí nohy se Jiří Pačinek postavil ve své manufaktuře v Lindavě u Cvikova roku 2007. Odtud se po čase přesunul do nedalekých Kunratic, kde postupně vybudoval jedinečný sklářský areál s hutí, unikátní expozicí v místním kostele, přeměněným na Křišťálový chrám a také mimořádnou Skleněnou zahradou i Sklářskou kantýnu s nabídkou báječného posezení. Ve své manufaktuře, se svou partou šikovných spolupracovníků, vytváří technicky náročné dekorativní plastiky různých podob, včetně rostlinných, zvířecích i mořských motivů. A samozřejmě i užitkové skleněné objekty – vázy, mísy, talíře, džbánky, svícny a další předměty. Jeho díla jsou součástí mnoha domácích i zahraničních soukromých sbírek i kolekcí designových firem a galerií. Pačinkovo umění obdivovali milovníci křehké krásy v řadě evropských, asijských i zámořských zemí.

Mimo jiné kupříkladu vystavoval v Singapuru, při skvělé prezentaci vybraných českých sklářů v Kuala Lumpuru. Tleskali mu nadšení Číňané ve městě Huangshan, ležícím v provincii Anhui. V neposlední řadě i v Kazachstánu, kde byla v roce 2019 výstava uměleckého skláře Jiřího Pačinka s názvem Křišťálová zahrada v Národním muzeu hlavního města Nur-Sultanu.

sklo

Ze šedesáti kusů se napoprvé nevydařily jen jedna či dvě. Některé vážily desítky kilogramů, jiné byly tak křehké, že se skláři obávali, jestli je do Středomoří na místa natáčení přepraví bez újmy, což se ale podařilo.

České sklo na stříbrném plátně

V podstatě šlo o to, vyrobit dekorace pro filmové pokračování úspěšné krimi komedie KNIVES OUT - Na nože, kde si po boku skleněných plastik měly zahrát hollywoodské hvězdy jako Daniel Craig, Janelle Monáe, David Bautista nebo Kate Hudson. A tak po dohodě Jiřího Pačinka a jeho pravé ruky, uměleckého ředitele a manažera sklárny PAČINEK GLASS Davida Sobotky, dorazil do Kunratic z Los Angeles významný filmový designer John Dexter.

Vybaven byl deskami plných skic a námětů, jak by si dvě desítky objednaných plastik představoval umělecký ředitel filmu Rick Heinrichs. Jiří Pačinek nám vylíčil Johna Dextera jako příjemného, společenského chlapíka, který se nijak nevyvyšoval, ač ho předcházela pověst úspěšné spolupráce na kasovních trhácích jako kupříkladu Star Wars, Pán prstenu nebo Piráti z Karibiku. Od prvního okamžiku se na huti zapojil do práce takříkajíc s vyhrnutými rukávy.

Jak vzpomíná sklářský supervizor Sobotka, Dexter byl doslova unešen hrou barev, tvarů a struktur i optických efektů a bezbřehé Pačinkovy tvůrčí fantazie. Ti dva si prý doslova padli do oka.

John Dexter se na několik letních týdnů stal platným členem kunratického sklářského týmu. A tak, ve čtyřicetistupňových vedrech loňského léta, zkušení skláři společně s „amerikánem“ tvořili rozměrné a detailně propracované plastiky. Na jejich píšťalách rozkvétaly nejrůznější složité tvary, od květin přes hlavu psa, ledové krystaly i ženské torzo. Největší a nejtěžší kusy byly dohromady lepeny pomocí speciálního sklářského lepidla.

sklo

Tvůrčí dvojice Pačinek – Dexter

Koncert na sklářské píšťaly

Pačinkova parta ve složení sklářských mistrů Jana Edera, Jirky Pačinka juniora, Jaroslava Kubáska, Petra Hamana s Honzou Baštýřem a Radkem Hurychem, včetně brusičů skla Pavla Kroupy a Reného Taislera, se při práci na prestižní zakázce doslova překonávala.

„Atmosféra hutě, krása vznikajících objektů a kreativní přístup Jiřího Pačinka způsobily, že první edice plánovaných dvaceti kusů se po několika dnech rozrostla na čtyřicet…“ vzpomíná Sobotka. „Nadšení štábu nebralo konce a žádost režiséra Riana Johnsona o výrobu dalších kusů prostě nešla odmítnout…“

Zatímco sklárna odeslala prvních dvacet skulptur do Chorvatska na místo natáčení, a dalších dvacet se z huti a lepírny přesunulo na expedici, přišel John Dexter s žádostí o výrobě „už opravdu posledních“ dvaceti kusů.

„Režisér kvůli celé té skleněné kráse vytvořil ve scénáři další záběry a místo pro ještě více objektů, než bylo předtím plánováno,“ usmívá se manažer sklárny PAČINEK GLASS David Sobotka.

sklo

Když se ruka k ruce vine, tak se dílo podaří

Epilog

Proč o tom všem ale referujeme až nyní? Vysvětlení je prosté. Bylo třeba respektovat informační embargo, které trvalo až do prosincové premiéry mysteriózní detektivky Glass Onion: A Knives Out Mystery loňského roku.

Závěrem dejme slovo Jiřímu Pačinkovi, se kterým jsme si na oslavu zdaru toho díla přiťukli v kunratické sklářské kantýně jedinečnou sklářkou osmičkou z cvikovského pivovaru. Mistr svého řemesla se nám svěřil:

„John Dexter mi dal obrovskou příležitost ukázat a využít vše, co jsem se za desetiletí ve skle naučil. Jeho náročné objekty, které jsem viděl vždy jen poměrně krátce před vlastní výrobou v rámci krátké porady nad výkresem ve skicáku, který – jak se říká – snese vše, mne doslova vybičovaly k tomu, abych ze sebe vydal to nejlepší. Zároveň mi celý projekt přinesl skutečně velkou radost ze zjištění, jak skvělý tým sklářů a ostatních kolegů v Kunraticích okolo sebe mám…“

sklo

Významný filmový designér John Dexter byl prací našich sklářů nadšený od prvního okamžiku

Připravil Ivan Černý, foto David Sobotka

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Legislativní nedbalost

15:57 Zdeněk Jemelík: Legislativní nedbalost

V článku „Věrchuška a sprostý lid“ jsem uvedl, že vládnoucí vrstvy (věrchuška) se nezajímají o míněn…