Z historického hlediska představují mimořádné volby prezidenta RK bezprecedentní událost. Lokálně ji charakterizovala politická konkurence, množství kandidátů a snaha liberálních demokratů změnit politický kurs. Politickou konkurenci oživila první dáma – kandidátka na prezidenta v historii RK, předvolební debaty. Debat se účastnil i představitel opozičního vlasteneckého hnutí Kazachstánu s 20-ti letou politickou zkušeností, novinář Amirzhan Kosanov. Množství kandidátů umožnilo pestrobarevnost předvolební kampaně a samotných voleb. Kromě toho kampaň nabídla všem, kdo chtěl nebo se účastnil voleb možnost uslyšet a představit si širokou škálu trendů, výzev a přístupu k jejich řešení. To je důležitý aspekt, protože RK se nachází v centru uragánu změn. Ty ovlivní a budou mít následky v sousedních státech a regionu a samozřejmě ovlivní i vztah mezi nimi a trojicí velmocí: RF, ČLR a USA.
Z různých veřejně dostupných zahraničních informačních pramenů jsem obdržel přesvědčení, že různorodost, konkurence, volební proces a občanská aktivita, nehledě na narušení průběhu voleb (především v Nur-Sultaně a Almaty), která jsou vlastní liberální demokracii v mnohých případech vědomě ignorující zákony, zaujala pozorovatele voleb různých států, politických směrů a přesvědčení. Přidám li k posouzení vysokou účast ve volbách, kterou mimo jiné ovlivňují všeobecná tendence k nízké účasti prakticky ve všech současných demokraciích, měkká politizace kazašské veřejnosti, zvětšené uvědomění si důležitosti každého volebního hlasu pro budoucnost republiky a v neposlední řadě reakci vítěze voleb Tokajeva, včetně návrhu na založení speciálního Výboru důvěry veřejnosti (dobře doplňující roli již několik existujícího Shromáždění národů Kazachstánu), je možné označit průběh a výsledek voleb nejenom překvapením, ale i důkazem pro budoucí analýzy a srovnání. To i proto, že zahraniční pozorovatelé ani opozice, která popřála k vítězství Tokajevovi, nezpochybnily volby a jejich výsledek. To mi dovoluje konstatovat, že máme co dělat se symbolem evoluce demokratických procesů s kazašskou charakteristickou, s formálním koncem transformace moci v RK a v neposlední řadě s novým měřítkem volební kampaně a výběru kandidátů do Parlamentu RK. Výsledek voleb v roce 2021 se bude měřit i podle úspěšnosti konání a realizace příkazů prezidenta Tokajeva. Ten se nechal slyšet na tiskové konferenci tím, co neslyšíme a nevidíme ve formě spolupráce s opozicí v české kotlině, na Ukrajině a jinde: Mohou existovat různé názory, ale máme jeden národ. Různé názory, ale jeden národ.
Pro doplnění a druhou část příspěvku (krátké srovnání RK s Ukrajinou a Řeckem) uvádím několik skutečností, týkající se konání prezidenta Tokajeva po zvolení. 1) Rozhodnutí ředitele informačně – analytického centra Národní akademie pro vzdělání Anara Tastanova z 23. Května, obnovit tzv. učebně – výrobní kombináty (???) pro žáky a žákyně základních škol platí a bude realizováno. 2) Vývoj, rozvoj, funkce a marketing exportu (ne přírodních zdrojů) byly 4.7 transferovány zMinisterstva průmyslu a infrastruktury do nového Ministerstva obchodu a integrace. Vláda RK musí realizovat příkaz prezidenta Tokajeva z 17.6. Příkaz obsahuje mimo jiné požadavek na ministerstvo vykonávat funkce v oblasti technické regulace, standardizace a zabezpečení jednotného hodnocení a měření. Komise Madžilise (dolní komora Parlamentu) již odsouhlasila kandidaturu na funkci ministra: Bachyt Sultanov. 3) Po čtyřech měsících ve funkci poradce prezidenta byl 5.7 uvolněn Eržan Žalbakovič (1969), absolvent Univerzity Al-Farabi v Almaty se specializací Historie politiky.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV