Jan Ziegler: Konečně, tak snad už ty dálnice postavíme

26.07.2018 19:26 | Zprávy

Senátoři schválili novelu zákona, která má urychlit výstavbu klíčových dopravních staveb. Bylo už pět minut podvanácté. Kvalitní dopravní spojení zachraňuje i lidské životy a přispívá rozvoji ekonomiky.

Jan Ziegler: Konečně, tak snad už ty dálnice postavíme
Foto: Facebook Jana Zieglera
Popisek: Jan Ziegler

V principu změna znamená to, že když bude původní majitel souhlasit s výkupem pozemků pro stavbu dálnice nebo rychlostní železnice, tak už se bude moci stavět. Dříve to nebylo možné, dokud se obě strany nedohodly na penězích. Spory o cenách se samozřejmě povedou i nadále, ale už mohou do terénu vyrazit stavební stroje. Stavby by se tak mohly urychlit řádově o léta. Bylo načase, protože pomalostí výstavby dálnice jsme evropsky proslulí, nedávno si nás kvůli tomu dobíral i rakouský prezident a v tomto případě právem.

Dálnice mají příznivý vliv na rozvoj ekonomiky, jednou z prvních otázek potenciálních investorů totiž bývá, „a vede tam dálnice. Rychlostní komunikace mají také pozitivní vliv na bezpečnost provozu, protože na nich umírá méně lidí než na klasických silnicích.

Po souhlasu Horní parlamentní komory tak zbývá už jen podpis prezidenta Miloše Zeman, ale ten bude v tomto případě jen formalitou. Takže v dohledné doby by se měla výstavba důležitých dopravních staveb urychlit.

Nyní takový menší exkurs do historie. Výstavbu první československé dálnice z Chebu do Jasiny v tehdejší Podkarpatské Rusi dlouhé 980 kilometrů navrhl již v roce 1937 Jan Antonín Baťa. Píše o ní ve své knize „Budujme stát pro 40 000 000 lidí“. Podle jeho představ měla být dokončena za tři roky. To tehdy bylo reálné, ale v současnosti to působí úsměvně, protože nynější srovnatelné dálniční spojení mezi Prahou a Košicemi stále není hotové. Baťův úmysl však nebyl ideální, už z toho důvodu, že navrhoval vést zmíněnou trasu mimo hlavní město Prahu.

S výstavbou dálnice mezi výše uvedenými městy začala čs. vláda v roce 1939, tu však přerušila II. světová válka, a v padesátých letech ji definitivně zastavil komunistický režim. Dálnice mezi Prahou a Bratislavou přes Brno se pak začala stavět až v roce 1967, první úsek mezi Prahou a Mirošovicemi dlouhý 23 kilometrů byl otevřen v roce 1971. Pro srovnání ve stejném roce dokončili Francouzi dálnici mezi Paříží a Marseille. Čili i kvůli komunistům stále nemáme dokončenou dálniční síť.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Kdo řídí Prahu?

Podle všeho byste měl vy, ale přijde vy, že je to spíš Hřib. Myslíte, že tu kumulaci funkcí zvládáte? Proč jste chtěl být primátor, když o vás není vůbec slyšet, za to o Hřibovi až moc? A stojíte za ním, co se týká toho, jak si jako náměstek pro dopravu vede? Vždyť je to jen chaos nebo nějaký skandá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Buráň: Darebák třeba i v taláru je pořád jen darebákem

17:17 Pavel Buráň: Darebák třeba i v taláru je pořád jen darebákem

Kolem soudců, státních zástupců, špiček policie a vůbec celé justice se v naší společnosti našlapuje…