Chytří lidé se dovedou poučit z chyb druhých a nám se taková podobnost nabízí. Němci před časem stavěli 32 let průplav Dunaj – Mohan- Rýn, jehož provoz je v současnosti z 90% dotován z veřejných peněz. Ten je také nyní v Spolkové republice Německa terčem ostré kritiky a jak ve svém komentáři v sobotní MF DNES uvedl poslanec a dopravní expert Pirátů Ondřej Polanský, bývalý bavorský ministr dopravy Volker Hauff jej označil za nejhloupější projekt od dob babylónské věže. A jeho názory nejsou u našich západních sousedů ojedinělé.
Nutno však dodat, že nápad na výstavbu této české vodní cesty je stejně nesmyslný a byly by to zbytečně vyhozené peníze. Nejde o žádný pakatel, trasa mezi v celé délce mezi Labem a Dunajem by stála téměř 600 miliard korun, v zkrácené trase pak 311 miliard korun. Vyplývá to ze studie proveditelnosti zpracovanou ministerstvem dopravy. Téměř pokaždé však bývá u dopravních staveb skutečnost o dost dražší než prvotní odhady.
Prezident Miloš Zeman podpořil tento megalomanský návrh tím, že jej kdysi propagovali i rakouský císař František Josef I. a český podnikatel Tomáš Baťa. To je ovšem velmi stupidní výmluva. Dotyčné osobnosti jaksi neměly k dispozici podrobné vyhodnocení této vodní cesty a také v jejich éře byla poněkud jiná situace než nyní.
Existuje také podezření, že zmíněná průplavová studie byla schválně vypracována tak, aby podpořila Zemanovy záměry. Obsahuje totiž evidentní nepřesnosti. Tou základní je předpoklad, že ročně by mělo mezi Odrou a Dunajem v roce 2079 proplouvat 22 miliony tun zboží. Přitom po 25 letech existence průplavu mezi Rýnem a Dunajem jim ročně proplouvají pouze 5 milion tun zboží. Lodní doprava po Rýnu je navíc daleko frekventovanější než po Odře. K tomu musíme připočíst fakt, že splavnost této řeky končí v současnosti na polském území v přístavu Kozlí, který je vzdálen asi 60 kilometrů od českých hranic. Je proto nepochopitelné, jak tvůrci studie proveditelnosti došli k hodnotám více než čtyřnásobně vyšším, než jsou německé, přičemž lodní provoz na Odře je proti Rýnu minimální. Odborníci proto právem považují oněch 22 milionu tun za silně nadsazené číslo.
Jsem přesvědčen, že v současnosti je stavba zmíněného průplavu nesmyslná a zbytečná. Česká republika by se měla soustředit hlavně na urychlené dostavění dálniční sítě, modernizaci železnic a stavbu vysokorychlostních tratí. Fantasmagorické průplavové úvahy akorát zbytečně odvádějí pozornost jinam.
Jan Ziegler
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV