Autorkou textu návrhu je advokátka Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová, která se oblasti samosprávy věnuje již více jak dvacet let. Podstatou návrhu je požadavek na zrušení těch částí zákona, které koncipují kompenzační bonus jako vratku daně, a tím zasahuji významně do rozpočtů samosprávy.
Návrh to označuje za protiústavní a nezákonné:
- kompenzační bonus by neměl být spravován jako daň podle daňového řádu, protože plní zcela jinou roli, a to náhradu škody
- odpovědnost za náhradu škody spojené s vyhlášenými opatřeními by měl nést výhradně stát, který opatření vyhlásil
- pokud stát vyhlásil omezení, nese odpovědnost za tento zásah podle zákona č. 82/1998 Sb., což je zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci mj. rozhodnutím. Tato rozhodnutí vydal stát, nikoli samospráva.
- stát se tak za zneužití zákonodárné moci snaží přenést odpovědnost na jiné subjekty, než je on sám
- ústavní právo na samosprávu bylo zasaženo v tom smyslu, že obcím a krajům jsou odebírány již jednou přiznané finanční prostředky, o jejichž využití bylo již rozhodnuto příslušnými zastupitelstvy v rozpočtech, přičemž schvalování rozpočtů je výhradním právem právě a jen zastupitelstva dané jednotky územní samosprávy; zásahy zvenčí jsou nepřípustné
- stát přenesl daným zákonem plnění svých povinností na samosprávu, a odebral jí daňovým systémem garantovanou finanční hotovost
Stát tedy nebral ohledy na žádnou z těchto skutečností:
a) že náhrady škod třetím subjektům za zásah veřejné moci upravuje speciální zákon
b) že přijetím jednorázové účelové právní úpravy zasahující daňový systém zneužívá zákonodárnou moc k částečnému přenášení své vlastní odpovědnosti na jiné, samostatné subjekty – na jednotky územní samosprávy
c) že tímto zákonem zasahuje do majetku samosprávy způsobem, který je protiústavní a nezákonný
d) že vstupuje do svobodné vůle jednotek územní samosprávy tím, že odebráním finančních prostředků zasahuje do obsahu již schválených rozpočtů samospráv
e) že odebrání finančního zázemí de facto částečně odnímá obcím a krajům samosprávu, kterou mají garantovánu Ústavou
f) že změnou daňového systému nelze řešit jednorázové náhrady škod, za které sám stát odpovídá
Nejedná se totiž o standardní obecnou změnu např. daňového systému, ale o řešení jednorázové záležitosti nepřímé náhrady škod; tím byla právní norma tohoto typu zneužita ke zcela jinému účelu, než je obecná úprava této oblasti v právním řádu. Navrhovatel, jakož i řada dalších obcí a krajů v ČR, tuto metodu realizace zákonodárné moci proto považuje za nepředvídatelný a protiústavní zásah do svých, Ústavou ČR, garantovaných práv, a rovněž za nedůvodný a účelový zásah do daňového systému, který má plnit zcela jinou roli, než upravovat náhrady škody za výkon veřejné moci.
Obec Malá Skála tedy navrhuje, aby Ústavní soud ČR
zrušil § 6 a § 9 zákona č. 159/2020 Sb., Zákon o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2.
S ohledem na akutnost věci a dopad na všechny jednotky územní samosprávy obec požádala Ústavní soud ČR o přednostní vyřešení tohoto návrhu, aby bylo dosaženo v dané věci právní jistoty.
Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová, advokátka: „Návrh chápeme z pozice samosprávy jako principiální. Nelze připustit, aby se do daňového systému vpravila účelově jednorázová náhrada škody. K tomu daňový systém neslouží. Vidíme v tom snahu státu rozdělit svou vlastní individuální odpovědnost tak, že její část za něj převezme ze svých rozpočtů samospráva, a bude tak platit za rozhodnutí, která šla zcela mimo její vliv. Zásah do rozpočtů samosprávy je tak další zásadní výhradou, kterou vznášíme. Velmi oceňuji odvahu a přístup obce Malá Skála, jejíž zastupitelé schválili podání návrhu jednomyslně. Malá obec tak vede velkou bitvu za tisíce dalších.“
Michal Rezler, starosta obce Malá Skála: „Přiznám se, že mne zklamalo, že tento návrh nepodpořili na žádost našeho regionálního senátora Jiřího Voseckého další senátoři. A tak jsem se rozhodl, že zkusíme tu velkou bitvu zvládnout s naší malou obcí. Protože jsme zákonem poškozeni, věřím, že návrh přijme Ústavní soud i od nás. Zastávám názor, že už tento projev nesouhlasu je sám o sobě důležitý. Jak rozhodne Ústavní soud, to nemůžeme samozřejmě předvídat, ale ač jsem právní laik, důvody jsem pochopil a vidím je jako pádné a srozumitelné. Je mi ctí, že právě moje obec vede tento boj za všechny ostatní. Už to, že se jako samospráva ozveme, považuji totiž za důležité.“
Obec Malá Skála se nachází v okrese Jablonec nad Nisou, kraj Liberecký. V obci žije přibližně 1 200 obyvatel. Má jedenáctičlenné zastupitelstvo. Návrh schválilo 10 z deseti přítomných zastupitelů, kteří se zasedání zúčastnili.
Dnes, 16. 6. 2020, se koná demonstrace v Praze na podporu financování samosprávy (Malostranské náměstí) a v Brně bude podán u Ústavního soudu ČR návrh na zrušení části tzv. kompenzačního zákona, který na samosprávu přenáší odpovědnost za rozhodnutí státu. Samospráva tak důsledně hájí svá práva hned na dvou místech.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV