Tentokrát žalobu na stavební povolení podala jedna z mnoha účelově založených aktivistických sdružení, litoměřická Společnost ochránců životního prostředí. Předsedou sdružení je jakýsi pan Studnička, soudně stíhaný za vymáhání úplatků od podnikatelů. Není to náhoda? Zná tuto skutečnost soudce? Nesmyslným důvodem bylo nedostatečné posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA), zejména nezohlednění varianty dálnice s tunely pod Českým středohořím. Aby bylo možné nové stavební povolení vydat, bude muset proběhnout zcela zbytečně nový proces ekologického povolení, což může trvat i několik let. Vyžadovaná tunelová varianta by zvýšila již dnes tak enormní náklady o další miliardy. Řízení ke stavebnímu povolení na poslední úsek dálnice dlouhé 12,7 kilometru trvají již od roku 2007. Až v květnu letošního roku se začalo konečně stavět. Práce ale trvaly jen dva a půl měsíce a teď se znovu zastavují. Přímé a nezbytné náklady na konzervaci stavby se odhadují na miliony korun.
Smutnou skutečností je, že celý postup a nekonečné soudní odvolávání umožňuje naše legislativa, tvrdě prosazená zelenými. Mnoho zákonů špatně zpracovaných a odsouhlasených našimi zákonodárci i příslušnými vládami nepomáhá ochraně přírody, ale pouze různým iniciativám a občanským sdružením. Zásadně však znevýhodňuje občany a stát. Při tom řada těchto sdružení, které v žádném případě nelze považovat za ekology, jak media neustále uvádějí, způsobující miliardové škody, je neustále podporována dotacemi ze státního rozpočtu přes ministerstva financí až životního prostředí. Falešně a lživě se dosud zaštiťují ochranou přírody. Ve skutečnosti jde však pouze o zdržování, případně zastavení všech staveb i ve veřejném zájmu. Bohužel není žádný nástroj nebo zákon jak ekoteroristům způsobené škody vyúčtovat. Ve skutečnosti se stát bojí jejich vlivů na spřátelená media a nic neřeší.
Vše je dokonalá absurdita a skutečný, český bojácný Kocourkov. O velmi špatné legislativě mohou hovořit podnikatelé, kterým stát neustále slibuje zlepšování podmínek. Opak a praktický nezájem je holou pravdou. Za současného stavu se pak stává jedinou možností zaplatit těmto sdružením výpalné. Blokování staveb se zastaví a investor i stát nakonec ušetří čas i peníze. Dálnice D8 je toho jedním z mnoha křiklavých případů.
Zcela reálné jsou totiž obavy, že dálnice nebude do roku 2015 hotová a Česko bude muset vracet evropské dotace. Z celkového rozpočtu 13,8 miliardy korun na stavbu platí Evropská unie z operačního programu 8,1 miliardy korun.
RNDr. Jiří Hanzlíček, bývalý poradce ministrů průmyslu
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz