Takhle dělili lidi esesáci! vyjádřil se liberecký náměstek primátora Ivan Langr na adresu Úřadu vlády, který po obcích požaduje zprávu o počtech příslušníků romské menšiny v regionu. Zpráva, kterou v těchto dnech sepisují jednotlivé obce 3. stupně (obce s rozšířenou působností jako mezičlánek přenesené působnosti samosprávy mezi krajskými úřady a obecními úřady), slouží jako podklad pro vypracování souhrnné zprávy o stavu romské menšiny v České republice.
Ivan Langr ze Změny pro Liberec (od roku 2014 člen Strany zelených, téhož roku byl za Změnu pro Liberec zvolen do Zastupitelstva města Liberce a následně náměstkem primátora pro oblast školství, kultury, sociálních věcí a cestovního ruchu) nemá nic proti tomu sledovat kvalitu života národnostních či etnických menšin a jejich soužití s majoritou: „Nelze ale vytvářet falešné statistiky jen podle rysů či sociálních návyků a na jejich základě tlačit ty, kteří takovému schématu možná odpovídají, do škatulky, v níž sami nechtějí být.“ A aby toho nebylo málo, vládou požadované sčítání Romů dokonce přirovnává k „počínání založenému na praktikách nacistické pseudovědy a jejích nadšených vyznavačů – esesmanů“. Načež toto své přirovnání náležitě rozvíjí: „Jak se od toho liší antropologické pozorování Romů? Patrně vůbec nijak, je to fakticky totéž. Jak blízko jsou takové způsoby budoucí segregaci a eugenice? Víc, než si myslíme. Kategorizovat příslušnost k menšině na základě vzhledu člověka je nejen povrchní, protože to nevypovídá nic o jeho kvalitách, intelektu, schopnostech či přínosu společnosti, ale v 21. století po všech zkušenostech s holokaustem i nehumánní, nebezpečné, ba odporné“, dští oheň a síru na vládní úředníky genderově vzdělaný Ivan Langr, původním povoláním novinář.
Přičemž mu jaksi uniká, že národnost toho kterého člověka nemá s jeho kvalitami či intelektem, ba ani s přínosem společnosti nic společného. Tak jako mu uniká obecně známý fakt, že v roce 1947 z rozhodnutí tehdejšího ministerstva vnitra byl v Čechách a na Slovensku proveden první poválečný soupis Romů, kdy bylo důkladně zmapováno i jejich rozmístění. Tudíž se tehdy Češi a Slováci, pouhé dva roky po válce, dle pana Langra museli chovat jako esesáci. A nutno podotknout, že svými výroky se náměstek primátora možná i veřejně dopouští trestného činu dle § 355 (hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob), který zřejmě zůstane nehlášený a neřešený kvůli strachu z negativních následků nahlášení činu či z nedostatku důvěry v policii, že čin správně vyřeší.
Přesto se radní města Liberce shodli na tom, že Zprávu o stavu romské menšiny za Liberec posílat Úřadu vlády nebudou a vyčkávají stanovisek ministra pro lidská práva Jana Chvojky i veřejné ochránkyně práv Anny Šabatové. V médiích se ovšem spolu s informací o počínání liberecké radnice objevila i reakce z kabinetu ministra: „Dopis pana Langra dorazil pohříchu dříve do médií než k nám. Až jej budeme mít k dispozici i my, poskytneme k němu stanovisko. Pokud bude mít pan náměstek i poté s pochopením problematiky potíže, velmi rádi mu pomůžeme. Nechceme, aby tápal tak, jako v případě svého loňského lapsusu ohledně zjišťování spádovosti základních škol,“ uvedl Michal Kačírek, mluvčí Odboru kabinetu ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu Jana Chvojky.
Je pravda, že vládní úředníci obcím poradili, jak příslušnost k romskému etniku pro účely jednotlivých Zpráv o stavu romské menšiny definovat. Ale je také pravda, že díky této metodice mohlo již Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v listopadu 2016 publikovat počty romských žáků na našich základních školách. Ředitelé 4 141 škol při kvalifikovaných odhadech vycházeli z doporučené definice, kdy je za Roma označen takový jedinec, který se za něj sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností hlásil, a/nebo je za něj považován významnou částí svého okolí na základě skutečných či domnělých (antropologických, kulturních nebo sociálních) indikátorů. Liberecký náměstek primátora Ivan Langr je ovšem jiného názoru: „U romské menšiny nastává ten problém, že se k ní oficiálně hlásí relativně málo lidí. Resp. daleko méně, než si sama majorita myslí, že odpovídá skutečnosti. Důvody jsou asi dva: buď se dotyční necítí Romy být, nebo mají obavy se ke své příslušnosti přihlásit. Obojí je naprosto relevantní, pochopitelné a majorita by měla mít sílu to bez řečí respektovat.“ Tedy to vypadá, že pan náměstek primátora, který hází všechny Romy do jednoho pytle, nejspíš dobře ví, co všechno by měla majorita respektovat. Bohužel nám však zapomněl při této příležitosti prozradit, co že by měla respektovat nepřizpůsobivá, značně problematická část minority, abychom ji snad netlačili do škatulky, v níž sama nechce být.
Nutno zde podotknout, že začátkem března ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu Jan Chvojka v prohlášení zaslaném ČTK reagoval na výroční zprávu amerického ministerstva zahraničí, opírající se o zprávy českých neziskových a lidsko-právních organizací, která Česku vytýká diskriminaci Romů (přičemž nedostatečné začleňování romské menšiny Washington vytýká Praze každoročně). Podle ministra Chvojky se vláda České republiky snaží o to, „aby se zlepšovalo postavení Romů, ale i ostatních národnostních menšin zejména v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, bydlení a sociální oblasti. Každoročně vyčleňuje ze státního rozpočtu finanční prostředky na podporu romské integrace." K čemuž ministr Chvojka podotýká, že vláda předloni přijala Strategii romské integrace do roku 2020. Je tedy logické, že vláda po obcích vyžaduje Zprávu o stavu romské menšiny, neboť chce vědět, kam nemalé finanční prostředky, vyčleněné ze státního rozpočtu, mají být v dalším období směrovány, přičemž též pochopitelně hodlá mít přehled o počtu našich spoluobčanů romské národnosti, jejichž integraci bude financovat. Což se zjevně nelíbí Zeleným, souznícím s řadou neziskových a lidsko-právních organizací. Tím ovšem opět signalizují svoji snahu o dosažení jakéhosi "zeleného" cíle, podobně jako v případě kauzy pražské Kliniky, jež vyústila ve snahu Strany zelených legalizovat squatting, tedy neoprávněné obsazování prázdných budov a jejich obydlování.
Na první pohled se může zdát, že s děním na liberecké radnici mají Zelení jen málo společného. Ale je třeba si uvědomit, jaké politické postoje náměstek primátora spolu s dalšími politiky ze Změny pro Liberec zastává. Nejde jim totiž o politiku, která má při nejrůznějších kompromisech hájit zájmy celé veřejnosti, nýbrž o „pokrokovou“ politiku zelenou, jejíž původní barva, odkazující na ekologii, po příklonu k levicovému anarchismu ztratila svůj význam. Docela hezkou ilustraci politického dění na radnici pak najdeme na webové stránce Strany zelených v Liberci, kde je uvedeno: „V komunálních volbách 2010 i 2014 Strana zelených podpořila kandidátku Změny pro Liberec. Většina členů liberecké základní organizace se stále na práci Změny pro Liberec podílí ať už jako zastupitelé, členové výborů zastupitelstva a komisí rady města nebo jinou formou. Vzhledem k úzké provázanosti se na této stránce objevují tiskové zprávy, návrhy, novinové články a další dokumenty z webových stránek zmenaproliberec.cz. Jejich autory jsou mnohdy členové Strany zelených a v každém případě vyjadřují názory a postoje, které se zelenou politikou souzní.“
Inu, proti gustu žádný dišputát. Rozumím tomu, že leckomu v Liberci imponuje zelená politika. Avšak přirovnání vládní metodiky k „počínání založenému na praktikách nacistické pseudovědy“, či dokonce přirovnávání našich úředníků k esesákům, to je něco, co mi rozum nebere.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV