Vážený pane premiére,
i ženy v domácnosti již nejspíše pochopily, že Evropskou komisí adorovaná elektromobilita u nás problém emisí oxidu uhličitého v dopravě nevyřeší. Je totiž zřejmé, že většina našich automobilistů v nejbližších letech raději prodlouží provoz svých stávajících vozidel se spalovacím motorem, než aby vydávali vysoké částky za jim vnucovanou náhradu v podobě elektromobilu.
A každý náš spoluobčan s klasickým vzděláním chápe, že v případě opravdu razantního snížení emisí oxidu uhličitého v dopravě i v průmyslu, po kterém Evropská komise volá, by musely emise CO2 snižovat všechny země světa současně. K tomu ale nedochází a sotva někdy dojde. Není tak divu, že se začalo diskutovat o tom, zda namísto pouhého omezování emisí nebude třeba také odstraňovat CO2 z atmosféry. Což umožňuje v devadesátých létech minulého století objevený způsob zachytávání oxidu uhličitého z ovzduší, zvaný Direct Air Capture (DAC). Tuto technologii dále rozvíjela společnost Carbon Engineering se sídlem v Kanadě, která pak přišla s jejím dalším využitím.
Jak možná víte, Carbon Engineering vystavěla pilotní závod ve Squamishu v Britské Kolumbii, kde úspěšně uvedla do provozu své technologie a od roku 2015 tu odstraňuje z atmosféry CO2. Ale tím to nekončí. Od roku 2017 zde vytěžený CO2 přeměňuje na syntetická paliva (ZDE). Rovněž v nově budovaném provozu společnosti Nordic Electrofuel se začínají vyrábět kvalitní, uhlíkově neutrální syntetická paliva a další náhradní produkty na bázi vody, oxidu uhličitého a bezemisní energie. Také energetická společnost Prometheus Fuels vychází z tohoto principu výroby syntetického paliva, jehož cena by měla být srovnatelná s cenami konvenčních fosilních paliv, čímž si získala přízeň a finanční podporu automobilky BMW. Na syntetickém palivu, při jehož výrobě se využívá vody a CO2 jako dvou základních surovin, pracuje od roku 2009 i koncern Audi, přičemž tento vývoj podporují Aston Martin a McLaren. Stejnou koncepcí výroby syntetického paliva z vody a CO2 se zabývá i Porsche.
Pokud bychom i u nás dokázali využít CO2 pro výrobu syntetických pohonných hmot (e-fuels) prostých síry a aromatických uhlovodíků, zásadním způsobem bychom tím přispěli k ochraně životního prostředí. Zároveň by tento nejnovější výdobytek vědy a techniky obyčejným lidem, co si nemohou dovolit koupit pro ně moc drahý elektromobil, umožnil stávajícími vozy se spalovacím motorem, kterých je u nás více jak 6 000 000 (slovy šest milionů), jezdit na syntetické palivo, v případě vznětových motorů pak na nízkoemisní e-diesel. Oproti klasické motorové naftě neobsahuje e-diesel žádnou síru a aromatické uhlovodíky, tudíž jeho spalování je mnohem šetrnější k životnímu prostředí. Navíc jeho vysoké cetanové číslo značí, že je snadno vznětlivý a dokonce vznětlivější než běžná fosilní paliva (čím vyšší cetanové číslo, tím lépe motor startuje, má vyšší výkon, lépe palivo shoří a motor má tišší chod).

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.