Lukáš Kovanda: Auta výrazně zlevní, ojetiny méně

15.05.2020 14:47 | Zprávy

Prodejci sice tvrdí, že s cenou dolů nepůjdou, ale jenom mlží, aby nevyvolali masové odkládání nákupů.

Lukáš Kovanda: Auta výrazně zlevní, ojetiny méně
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ekonom Lukáš Kovanda

Nová auta kvůli pandemii koronaviru zlevní. V krajním případě dokonce citelně. To znamená, že levnější vozy zlevní o vyšší desetitisíce korun. Modely, které stojí kolem milionu, mohou jít cenově dolů třeba až o 250 tisíc. Automobilky a prodejci aut teď samozřejmě budou říkat, že s cenou dolů nepůjdou a odkazovat se na oslabenou korunu a vyšší náklady automobilek související s přísnějšími environmentálními regulacemi. To je však jen snaha nevyvolat očekávání nižších cen, neboť nákup auta mohou zákazníci právě v takovém očekávání snadno odložit a tím již tak mizerný odbyt dále zhoršit. 

Ojetá auta půjdou s cenou také dolů, i když méně než ta nová. Jejich cenový pokles bude tlumen obecně nižší cenovou hladinou v porovnání s novými vozy a také skutečností, že část zákazníků si místo nového vozu, který by si pořídila za normálních podmínek, nyní koupí alespoň ojetinu. Cena kvalitních ojetin však může stoupnout v případě zavedení šrotovného – a to jak šrotovného v Německu, tak v ČR. V takovém případě budou řidiči placeni z kapsy daňového poplatníka za to, že nechají sešrotovat svůj starší vůz a koupí si zbrusu nový. Kvůli sešrotování tedy bude na trhu méně kvalitních ojetin, takže jejich cena bude postupně zase stoupat.

Automobilky také budou klientům nabízet různé slevy a akční nabídky, aby podpořily zatím nejistou poptávku. Už nyní jsou některé takové akce a slevy vidět. Zlevnění se budou prodejci snažit i maskovat. Pokud bude mít model lepší výbavu, ale cena zůstane ciferně stejná, „statisticky“, tedy nominálně se o žádné zlevnění jednat nebude, i když fakticky to zlevnění bude (zákazník za stejnou cenu získá lepší výbavu, za niž by si za běžných okolností už připlácel). Přitom hlavně statistické, tedy nominální zlevnění přitahuje pozornost médií a vyvolává u veřejnosti očekávání dalšího poklesu cen, a tedy vede masovému odkládání nákupu vozidla, které je z hlediska automobilek smrtící.

Uvažované německé šrotovné tuzemskému trhu s auty případně pomůže, jako při minulé krizi. Samozřejmě totiž podpoří poptávku Němců i po vozech vyráběných v ČR. V zásadě lze říci, že čím masivnější německé šrotovné bude, tím méně nyní klesnou ceny aut v ČR. Německý daňový poplatník, třeba i ten, který jezdí výhradně vlakem (v tom je nespravedlnost šrotovného), zkrátka z podstatné části nahradí poptávku po autech, které se nyní kvůli koronaviru v ČR nedostává a dostávat jen tak nebude. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Vy jste teď sice pro zmrazení platů, ale co to řeší do budoucna?

Nemyslíte, že je třeba vyřešit vaše platy nějak komplexně, abyste brali přiměřeně se vším všudy? Ne že budete brát obří platy a ještě k domu dostávat obří náhrady. Vždyť to je výsměch všem a je jedno, že se teď snažíte problém oddálit, to není řešení. Nebo jak si to představujete za 5 let až by došl...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jaroslav Pešta: Farma lobby vydělává na chronicky nemocných, míní Robert Kennedy Jr.

14:50 Jaroslav Pešta: Farma lobby vydělává na chronicky nemocných, míní Robert Kennedy Jr.

„Lidé si musí uvědomit, že čtyři společnosti, které vyrábějí všech 72 vakcín (pro očkování děti v US…