Rýsující se dvoustranná dohoda umožní americkým firmám nadále působit v Mexiku v bezcelním režimu. Zásadní změny oproti původní úmluvě NAFTA se týkají několika oblastí, nenarušují však její jádro. Nově se například bude muset minimálně 75 procent hodnoty automobilu vyrobit v USA nebo Mexiku, aby nulová cla mohla být uplatněna.
Dosud – v rámci NAFTA – tato hodnota činí 62,5 procenta. Opatření je tak namířeno zejména proti dovozu asijských součástek. Trumpova administrativa původně žádala, aby daná hodnota činila dokonce 85 procent. USA také částečně ustoupily z jiného svého požadavku, a sice aby se úmluva znovu dojednávala každých pět let s možnosti zrušení v případě krachu jednání. Mexiko zase souhlasí s tím, že 40 až 45 procent hodnoty vyrobeného automobilu bude muset být vyprodukováno dělníky se mzdou minimálně šestnáct dolarů na hodinu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV