USA by tak měly uplatnit nová cla ve výši 25 procent na irskou či skotskou whisky, víno, sýry, olivy, ale i některé strojírenské výrobky z Německa. Cla by měla být zavedena v druhé polovině října. EU je odhodlána na americká cla odpovědět podobně, dodatečnými cly na americký dovoz.
Američanům vadí, že úhlavní rival Boeingu, společnost Airbus, má získávat výhodu v konkurenčním boji díky miliardám dolarů státních subvencí. Hrozbou nových cel chtějí EU přimět k tomu, aby praxi subvencování Airbusu opustila.
Tato Trumpova celní hrozba se však v mnohém odlišuje od hrozeb předchozích (ať již naplněných či ne), například těch vůči Číně nebo evropským autům či francouzskému vínu. Nelze ji úplně chápat jako zahájení transatlantické obchodní války. Obchodní válka mezi Washingtonem a Bruselem sice nadále hrozí, a zvláště tíživě by zasáhla evropský autoprůmysl, avšak možná nová cla ve věci subvencí Airbusu jsou přece jenom poněkud o něčem jiném. Washington si na příslušné subvence stěžoval u Světové obchodní organizace poprvé už polovině minulého desetiletí, tedy za vlády prezidenta George Bushe mladšího.
Další rozdíl oproti jiným Trumpovým celním výhrůžkám spočívá v tom, že nyní americká administrativa deklarovala, že cla případně zavede teprve, až k tomu dostane „zelenou“ od Světové obchodní organizace. Což je instituce, kterou Trump jindy s gustem přehlíží.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV