Časový odstup, v němž se mnozí mohli vyjádřit, je podnětem k těmto řádkům. Základní a předpokládaný poznatek je, že většina obhajovatelů Frljičovy záměrné provokace se rekrutuje z lidí kolem kultury, ale také z těch, u nichž je slovo „svoboda“ modla; běda však, když má někdo jiný, svobodný názor! To, že každá svoboda má své hranice, tedy i ta umělecky tvořivá, je pro ně zakázaná myšlenka anebo „chyběli ve škole“.
Druhou skupinu tvoří ti, pro které je charakteristické zůstat hezcí na všechny strany a reprezentuje je: „ano, ale“. Uznávají téměř absolutní svobodu umělecké tvorby, ale použité vyjadřovací prvky považují za neadekvátní a na hru by v žádném případě nešli.
Třetí, dle mého nejsilnější masou lidí, jsou ti, kteří považují tuto záměrnou provokaci, jak v náboženském, tak i v etickém směru značně za hranou možného a to i v tolerantním prostředí na divadelních prknech. Zbytečná přemíra nahoty na úrovni porna, hanobení státního symbolu a užití osoby v křesťanství nejuznávanější – Ježíše, k aktu násilného sexu, to jsou nepřijatelné vyjadřovací prvky, o kterých ředitel Glaser věděl a proto za zařazení hry do programu festivalu by měla být u něj vyhodnocena jeho osobní odpovědnost.
Z křesťanského tábora zní, byť často decentní, odsudek, jen pan Halík, jako mnohdy, je negativní výjimkou. Poučný je jeho rozhovor s panem Žantovským na DVTV, kde si až na drobné neshody notovali a „vědátorsko-filozofickými“ výplody se snažili odůvodnit oprávněnost uvedení hry na prknech brněnského divadla. Halík si neopomněl kopnout do kardinála Duky a užil k tomu nařčení ze vznětlivosti a prezentoval svou výši (po druhém shlédnutí) v pochopení toho, co tím chtěl autor říci s poukázáním na Frljičovu minulost v rozbouřeném prostředí býv. Jugoslávie.
Ano, je odsouzeníhodné vzájemné genocidní vyvražďování mezi muslimy a křesťany na Balkáně. Historicky můžeme jít až ke II. Světové; na Balkáně se nezapomíná. Autor se však se svou jednostrannou kritikou zaměřil pouze na křesťany. O muslimech ani křivého slovíčka a přitom jak v celé 1400-leté historii, tak i v současnosti mají muslimové zářezů na pažbě mnohem více. Frljič v jednom rozhovoru přímo lživě přisoudil desetitisíce mrtvých muslimů na Středním východu stále ještě křesťanské Evropě. Pravda (a on ji musí znát!!!) je však jiná: muslimové se vyvražďují navzájem, přestože jim to svaté texty zakazují. Většinu válek iniciovali sami muslimové a právě v tom je Frljičovo číslo zkreslující.
Autorova zaujatost proti křesťanům je očividná a muslimská zvěrstva jej nechávají v klidu. Právě i tato skutečnost, kterou obhajovatelé uvedení hry nechávají záměrně v šuplíku, měla být tou poslední tečkou při rozhodování, zda je hra se všemi dalšími negativy vhodná k uvedení na brněnském festivalu.
Vrátím-li se k titulku, má uvedení hry kouzlo nechtěného: odhalení pokrytců v plné nahotě; v nahotě snad ještě větší, než jakou prezentovaly stud postrádající ženštiny na prknech divadla. Často jsou to známí „vítači“, kteří tvrdě nálepkují každého, kdo proti muslimským migrantům vystupuje, ale v tomto případě ne a ne tu správnou nálepku najít!
Pokrytci se odkopali a tím by to mělo skončit. Vy, tendenční a zaujatý pane Frljiči, si ty své prasárny hrajte doma (jedni Vám zatleskají a jiní vytáhnou kudlu) a do ČR už raději nelezte. Ten, kdo si trvale otvírá svá nevymáchaná ústa, se vystavuje nebezpečí, že mu tam spadne moucha, nebo…
Miroslav Kulhavý
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV