Je až s podivem, jak rozdílně přistupují v krizové situaci jednotlivé městské části ke komunikaci se svými občany. Praha po delší době díky požáru haly v Hostivaři čelila problému, který se dotýkal hned několika městských částí a ve své závažnosti spadl do nejvyšší kategorie poplachu a přímo ohrozil tisíce osob. A zatímco některé městské části informovaly do mobilů své obyvatele v reálném čase, jinde řídce rozmístěné tlampače oslovovaly prázdné ulice, neboť velká část obyvatel byla teprve na cestě z prodlouženého víkendu.
Vyzdvihněme napřed ty pozitivní příklady. Například Praha 10, v jejímž těsném sousedství k požáru došlo, dokázala kontaktovat několik tisíc občanů zapojených do systému Mobilní rozhlas již necelou hodinu po vypuknutí požáru - tedy takřka okamžitě poté, co získala dostatek informací o celém problému od hasičů. Zprávu zaslanou na mobil dostali i ti, kteří se do Prahy vraceli z prodlouženého víkendu. Stejným způsobem pak informovala o zákazu vycházení a jeho následovném zrušení.
V porovnání s magistrátem, který o problému informoval na svém Bezpečnostním portálu (jak často na něj preventivně chodíte?) či jinými městskými částmi, které se omezily na opožděné informování přes statické rozhlasy, Facebook či dokonce pouhý web, je efektivita komunikace přes mobil jasně vidět. Po "průšvizích", které v minulosti předvedly městské části v Praze a v Brně ve spojitosti s kontaminovanou vodou je to příjemné osvěžení. Navíc ukazuje zásadní fakt - je to jen o přístupu starosty a jeho týmu. Tam, kde chtějí lidi opravdu informovat, není problém najít jednoduchou a spolehlivou cestu. Ty ostatní k tomu zřejmě dovede až nezvládnutý průšvih, nad kterým nebude možné přimhouřit oko.
Mimochodem - v průběhu dobře zvládnuté komunikace krizové situace se do systému Mobilní rozhlas na Desítce přihlásilo hned 10% nových uživatelů. To jasně ukazuje, že zájem o chytře vedenou komunikaci s radnicí je. Je tedy pouze na svědomí každého starosty, nakolik tomuto zájmu bude chtít vyjít vstříc. Praha 5, 7, 9 a 11 už se na vlnu moderní komunikace s občany naštěstí postupně ladí.
Ondřej Švrček
expert na obecní komunikaci a autor Mobilního rozhlasu
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV