Svět s napětím očekává závěry vyšetřovatelů, kteří dešifrují záznamy černých skříněk z vojenského speciálu Tu-154, jenž tragicky havaroval v neděli na Boží hod vánoční v Černém moři. Letoun, na jehož palubě cestovala i pěvecká část legendárních Alexandrovců, narazil na hladinu moře údajně rychlostí 510 km/h. Všechny "černé skříňky", tedy zapisovače dat, byly do Moskvy přepraveny v úterý, vzápětí začala jejich analýza.
Na závěry je tedy v tuto chvíli ještě velmi brzy. Navzdory všeobecně panujícím předpokladům, že šlo spíše o technickou závadu, stále ještě nelze vyloučit (a mnohé tomu dokonce napovídá), že mohlo jít o teroristický útok. Pokud by se tato verze potvrdila, znamenalo by to další vyostření politické situace ve světě a zase o něco chmurnější vyhlídky do příštího roku. K podobným závěrům dochází i mezinárodně uznávaný politický a vojenský analytik Saker ve své analýze této tragické události.
Technická závada a problém s palivem
Technická závada, o níž vyšetřovatelé zatím nejčastěji mluví, je podle něho málo pravděpodobná, neboť Tu - 154 patří mezi nejspolehlivější stroje. Bezpečnostní bilance tohoto letadla je srovnatelná s většinou letadel jeho doby, přestože bylo často provozováno v extrémních podmínkách, v jakých jiná letadla neoperují. Tu-154 nastoupal do dostatečné výšky k tomu, aby se v případě technické závady úspěšně pokusil o návrat na letiště, případně o relativně bezpečné nouzové přistání na vodě. Počasí toho dne bylo dobré. Posádka nehlásila žádný problém. Z tohoto důvodu musela být podle Sakera katastrofa okamžitá.
Nepříliš pravděpodobný je i uvažovaný problém s palivem. Tento je v případě nehody vždy prvotním podezřením, ale pokud by motory indikovaly problém, nebo i kdyby došlo k jejich úplnému výpadku, piloti by měli čas o tom informovat. A také, stejně jako ostatní letadla, i Tu-154 může klouzat a provádět manévry i bez energie z pohonné soustavy.
Málo pravděpodobná příčina havárie je i často uváděný kontakt s ptáky, kteří by se mohli dostat do jednoho z motorů. "Nejsem si jistý, že by někdy došlo k současně trojitému výpadku motorů po nasátí ptáků, ale i kdyby se to stalo, posádka to musela hlásit, což neudělala," uvádí ve své analýze Saker.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV