Pavel Kopecký: Šest podivných leteckých havárií. Byli Alexandrovci zavražděni?

28.12.2016 16:18 | Zprávy

Pavel Kopecký bilancuje záhadné letecké havárie za poslední tři roky a spolu s věhlasným vojenským analytikem se ptá, zda k nim nakonec nepřipočítáme i tu z minulého týdne

Pavel Kopecký: Šest podivných leteckých havárií. Byli Alexandrovci zavražděni?
Foto: thinkstockphotos.com
Popisek: Havarované letadlo, ilustrační foto

Svět s napětím očekává závěry vyšetřovatelů, kteří dešifrují záznamy černých skříněk z vojenského speciálu Tu-154, jenž tragicky havaroval v neděli na Boží hod vánoční v Černém moři. Letoun, na jehož palubě cestovala i pěvecká část legendárních Alexandrovců, narazil na hladinu moře údajně rychlostí 510 km/h. Všechny "černé skříňky", tedy zapisovače dat, byly do Moskvy přepraveny v úterý, vzápětí začala jejich analýza.

Na závěry je tedy v tuto chvíli ještě velmi brzy. Navzdory všeobecně panujícím předpokladům, že šlo spíše o technickou závadu, stále ještě nelze vyloučit (a mnohé tomu dokonce napovídá), že mohlo jít o teroristický útok. Pokud by se tato verze potvrdila, znamenalo by to další vyostření politické situace ve světě a zase o něco chmurnější vyhlídky do příštího roku. K podobným závěrům dochází i mezinárodně uznávaný politický a vojenský analytik Saker ve své analýze této tragické události.

Technická závada a problém s palivem

Technická závada, o níž vyšetřovatelé zatím nejčastěji mluví, je podle něho málo pravděpodobná, neboť Tu - 154 patří mezi nejspolehlivější stroje. Bezpečnostní bilance tohoto letadla je srovnatelná s většinou letadel jeho doby, přestože bylo často provozováno v extrémních podmínkách, v jakých jiná letadla neoperují. Tu-154 nastoupal do dostatečné výšky k tomu, aby se v případě technické závady úspěšně pokusil o návrat na letiště, případně o relativně bezpečné nouzové přistání na vodě. Počasí toho dne bylo dobré. Posádka nehlásila žádný problém. Z tohoto důvodu musela být podle Sakera katastrofa okamžitá.

Nepříliš pravděpodobný je i uvažovaný problém s palivem. Tento je v případě nehody vždy prvotním podezřením, ale pokud by motory indikovaly problém, nebo i kdyby došlo k jejich úplnému výpadku, piloti by měli čas o tom informovat. A také, stejně jako ostatní letadla, i Tu-154 může klouzat a provádět manévry i bez energie z pohonné soustavy.

Málo pravděpodobná příčina havárie je i často uváděný kontakt s ptáky, kteří by se mohli dostat do jednoho z motorů. "Nejsem si jistý, že by někdy došlo k současně trojitému výpadku motorů po nasátí ptáků, ale i kdyby se to stalo, posádka to musela hlásit, což neudělala," uvádí ve své analýze Saker.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jaroslav Chalupský byl položen dotaz

Stát

Pane senátore, vy tvrdíte, že se stát chová k soukromému sektoru jako otrokář. Souhlasíte se mnou i v tom, že tato vláda nechává na holičkách úplně všechny? Od zaměstnanců až po živnostníky? Vždyť co pro ně udělala dobrého. Nic. Lidé jen chudnou a pracovní život jim tato vláda jen komplikuje - např....

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Joukl: Budou parlamentní volby férové? Vsadím se, že nikoliv

9:16 Zdeněk Joukl: Budou parlamentní volby férové? Vsadím se, že nikoliv

U nás prý máme demokratické volby. Nikoho však nevzrušuje, že předběžné „síto“ pro volitelnost kandi…