V některých zemích Evropy hodnotí děti v tomto věku pouze slovně a pracují zejména se sebehodnocením. U nás si školy mohou volit známkování nebo slovní hodnocení, přesto naprostá většina škol stále hodnotí známkami i na prvním stupni.
Změna zákona, která by zavedla na prvním stupni pouze slovní hodnocení, by umožnila zlepšit vztah dětí ke vzdělávání. Otevřela by dveře všech základních škol pro pedagogické přístupy založené na podpoře individální motivace dětí k učení. Školy, které již hodnotí slovně, mají mnoho dobrých zkušeností, které se dají využít pro všechny ostatní školy. Na základě jejich dosavadních zkušeností je také důležité zamezit přepisování slovního hodnocení na známky pro potřebu přijímacího řízení na střední školy a víceletá gymnázia.
Aktuálním trendem v zahraničí je různorodost hodnocení s pomocí dobře vedeného portfolia žáka, které umožňuje mít dobrý přehled o dovednostech žáka ve všech oblastech učení. Pro potřeby diagnostiky talentu a schopností žáka existují efektivní různorodé nástroje, vhodnější než známkování. A pro potřeby rozhodnutí o výběru dalšího studia může být vhodnou podporou kvalitní a nezávislé poradenství.
Petici můžete podepsat ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV