Asi nikoho nepřekvapí, že za přední místo v evropském pořadí ČR vděčí zdražování všech hlavních položek ve spotřebitelském koši. Přehlédnout proto nelze nejenom nárůst nákladů na bydlení o celou čtvrtinu, ale i výrazně rychlejší růst cen potravin, osobních automobilů nebo třeba pohonných hmot nebo aktuálně i u dovolených.
Naprosto unikátní je vývoj u cen oblečení a obuvi a v oblasti HORECA, který se vymyká celoevropským číslům. Zatímco ceny oblečení a obuvi v celé unii vzrostly o 3,1 %, v ČR toto zboží zdražilo za poslední rok o téměř 19 %. V restauracích ceny poskočily o čtvrtinu, v EU ani ne o osm procent.
Rychle rostoucí ceny v ČR odrážejí nejenom vyšší náklady nebo snahu obchodníků dohnat covidové ztráty, ale i ochotu spotřebitelů za zboží a služby platit vyšší ceny. Je však pouze otázkou, kdy tato ochota v důsledku rychle rostoucích nákladů na bydlení vymizí, když zbytné výdaje začnou jít rychle stranou.
V každém případě inflaci v ČR ještě přiživí nové ceníky energií, které lze očekávat na podzim, a na druhé straně ji přibrzdí vysoké srovnávací základy. Inflace bude proto časem zpomalovat, ale nikoliv proto, že by se zlevňovalo, ale už se ceny budou meziročně srovnávat s vysokou základnou druhého pololetí 2021.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV