Petr Dufek: Česká stále více automobilová ekonomika

22.06.2017 10:40 | Zprávy

Růst české ekonomiky je i nadále úzce spojený s průmyslem, tedy především s tím největším – automobilovým. A jeho dosavadní výsledky jsou impresivní.

Petr Dufek: Česká stále více automobilová ekonomika
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Podle posledních údajů SAP se produkce osobních aut a LUV za prvních pět měsíců zvýšila o více než 5 % na téměř 625 tisíc, což mimochodem znamená, že se dále zvyšuje zastoupení automobilek a jejich dodavatelů na produkci celého průmyslu, exportu a vlastně i HDP, který závisí na jejich výkonu už téměř z deseti procent. Při své pokračující expanzi automobilky stále najímají nové zaměstnance (+5 % v Q1) a současně jsou i jedním z nejlépe platících zaměstnavatelů, který i letos poměrně rychle zvyšuje mzdy svým zaměstnancům (+5,9 %).

Tuzemské automobilky se vezou na vlně rostoucí evropské poptávky započaté už v úvodu roku 2013. Po čtyřech letech sice prodeje ztrácí na tempu, avšak ani tak není nárůst prodejů zanedbatelný. Stále více se však dere na mysl otázka, kdy to asi skončí, nebo jak dlouho ještě bude moci česká ekonomika – jako druhá nejvíce závislá země na výrobě automobilů – na automobilky spoléhat.Zda se totiž po rekordně dlouhé expanzi už na obzoru nerýsují známky útlumu. Někdo takový pocit mohl mít už po slabých prodejích v dubnu, avšak silná květnová čísla potvrdila, že šlo jen o krátkodobý výkyv spojený se svátky. To by ovšem jako důvod pozitivního očekávání do dalších měsíců jako vysvětlení nestačilo.

Pro pokračování růstu poptávky po nových vozech v EU lze nalézt hned několik důvodů. Tím prvním je asi fakt, že jednotlivé národní trhy procházejí různou fází cyklu, a tak zatímco ten největší (německý) zdolává jeden rekord za druhým, rostoucí španělský, francouzský a italský mají k historickým maximům ještě hodně daleko. Zájem spotřebitelů pořídit si nový vůz přitom zůstává ve většině velkých zemí nadále nadprůměrně silný. Když k tomu připočteme, že neskončila obnova flotil firemních vozů, tak prostor k růstu byť podstatně slabšímu než loni rozhodně stále ještě existuje. S rostoucí nasyceností trhu bude boj o trh stále těžší a prim budou hrát přeborníci v inovacích. A v tomto směru nejsou minimálně někteří tuzemští producenti bez šance.

Autor je finanční analytik.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

platy

Podepsal byste se pod slib Fialy, že za pár let budeme mít platy jako v Německu nebo Rakousku? Není to spíš jen čirý populismus pokud ne přímo lež? Protože třeba teď jste už nějaký rok u moci a máte dojem, že naše životní úroveň nebo reálné mzdy rostou? Já mám totiž spíš opačný pocit a rozhodně nejs...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Mimořádně neklidný adventní čas

15:49 Jiří Weigl: Mimořádně neklidný adventní čas

Pondělní glosa Jiřího Weigla