S ohledem na vývoj v předchozích měsících to není nijak překvapivý výsledek, který by svědčil o nějaké nákupní horečce nebo naopak o velkých obavách z budoucnosti.
Když se podíváme na meziroční očištěná čísla, tak asi nepřekvapí, že dál se velmi dobře vede internetovým obchodům. Meziročně byly jejich tržby v červenci o necelých 24 % výše. Jak potvrzují poslední měsíce, virtuální obchody nepřicházejí o zákazníky ani po otevření kamenných prodejen. Mohou tak proto dál posilovat svoji pozici a ukrajovat si větší díl na celém trhu.
Pokud se podíváme na sortiment, který spotřebitelé v posledním měsíci nakupovali výrazně více než loni, tak jednoznačně vede elektronika a vybavení domácností. Slabší to bylo tentokrát u volnočasového zboží, které svůj boom zažívalo na jaře. Mírný útlum nyní zaznamenaly rovněž obchody s oblečením a obuví, nicméně hned po rozvolnění si obchodníci přišli na své a v červenci reálně prodali asi tolik zboží jako ve stejném období loňského roku.
Celkově se ukazuje, že reálná spotřeba v ekonomice narůstá tempem přiměřeným vývoji kupní síly. Samozřejmě spotřebitelé realizují i některé dříve odložené nákupy, nicméně o žádné přehnané nákupní horečce se mluvit nedá. Současně přetrvává obliba internetových obchodů, na které si lidé zvykli a neodvracejí se od nich ani v době, kdy mohou zase volně nakupovat v kamenných obchodech.
Nepříjemností, se kterou se spotřebitelé musí v posledních měsících potýkat, je omezená nabídka některého dováženého zboží. Ať už jde o elektroniku nebo třeba nábytek. Globální logistika drhne, navíc i zdražuje, a naděje na rychlé zlepšení zatím vidět není.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV