Podle dnes zveřejněných výsledků se zářijové registrace nových osobních vozů v EU27 meziročně zvýšily o 3,1 %, a to především díky růstu německého a italského trhu. Další tři z pěti největších unijních trhů (Francie, Španělsko a Belgie) však zůstávají i nadále v mínusu.
Jde teprve o první letošní nárůst, který jen drobným způsobem koriguje propad, který trh zaznamenává už od počátku roku. Ten dosahuje téměř 29 %, což znamená, že se letos prodalo zatím o 2,9 milionů aut méně než ve stejném období minulého roku.
V ročním vyjádření je trh stále ještě blízko minima dosaženého v roce 2013. Zatímco tenkrát šel trh ke dnu pozvolna, letošní pád ovlivněný zejména pandemií byl extrémně rychlý. To ovšem neznamená, že i oživení musí být automaticky rázné.
Trh bude v dalších měsících stále pod vlivem spotřebitelského pesimismu a firemních škrtů, které se dotýkají i budování firemních flotil.
Zářijový výsledek odráží realizaci nákupů odložených v době restrikcí spíše, než že by sám o sobě indikoval novou vlnu zájmu o nákup osobních vozů. Z průzkumů ostatně zatím nic takového ani nevyplývá. Je navíc otázkou, nakolik s touto „normalizací“ trhu lze počítat i v dalších měsících s ohledem na znovu rozvíjející se nákazu ve významné části EU.
Proto nejnovější čísla lze sice hodnotit pozitivně s tím, že nejhorší má trh už nejspíše za sebou, nicméně návrat k úrovním loňského roku bude zajisté během na hodně dlouhou trať, během něj se automobilky budou muset vypořádat s tvrdšími emisními limity. Na druhou stranu jisté známky oživení trhů v Asii by mohly vývoj evropského automobilového průmyslu v dalších měsících přece jen mírně podpořit.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV