Lednové statistiky potvrzují, že ochota utrácet jde ruku v ruce s pozitivní náladou a jen malými obavami z budoucího vývoje. Navíc v tomto období nejspíše opět zafungovaly výprodeje, které zatraktivnily především oblečení nebo obuv, elektroniku a především pak zboží pro volný čas, sport a rekreaci.
Největší nárůst tržeb i tentokrát pocítily internetové obchody, kterým tentokrát do jejich virtuálních kas přibylo reálně o téměř 19 % více než loni v lednu. Jejich pokračující dlouhodobá a přitom velmi rychlá expanze nemá ve srovnání s vývojem v tzv. starých členských zemích EU obdoby. A to zdaleka ještě není u konce. Kromě všech obecně popisovaných výhod pokračující rozvoj virtuálních obchodů zesiluje konkurenci a brzdí tak i inflaci, jako tomu bylo „kdysi“, když na trh vstupovaly hypermarkety.
Zatímco spotřebitelé utrácejí stále více v obchodech, ať už těch kamenných nebo internetových, zájem pořídit si nová auta klesá. Motoristický segment, zvláště pak prodeje automobilů, klesá další měsíc v řadě a ani statistiky nových registrací za únor neslibují blížící se bod obratu.
Jde sice jen o první výsledek maloobchodu v letošním roce, nicméně dá se předpokládat, že díky pozitivnímu sentimentu podpořenému svižným růstem mezd a vysokou zaměstnaností bude spotřeba zřejmě hlavním motorem letošního růstu domácí poptávky a tedy i ekonomického růstu. Na své si přijdou opět e-shopy, které expandují do dříve trochu opomíjených oblastí, jako jsou potraviny, rozvoz jídla, hobby zboží apod.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV