Titulky o propadu, kterých asi nebude málo, proto zatím nemusíme brát až tak vážně. Vzhledem k tomu, že výsledky jednotlivých oborů se již o faktor počtu pracovních dnů neočišťují, vypadají docela bledě. Propad výroby automobilů jako motoru průmyslu a vlastně i celého HDP dosáhl téměř pět procent, výroba elektrických strojů a zařízení 3,6 %, strojírenství dokonce odepsalo 7,5 %.
Chybějící tři pracovní dny udělaly v číslech z průmyslu docela paseku, kterou ovšem nepochybně překryjí další měsíce s mnohem příznivějšími výsledky, jak už naznačily PMI nebo další ukazatele důvěry. Proto dubnový výsledek průmyslu nijak nepřeceňujeme, ani z něj neděláme žádné dalekosáhlé závěry. Ostatně meziměsíční nárůst výroby tohoto největšího tuzemského odvětví nám k tragickému hodnocení nedává vlastně ani žádný důvod.
Průmysl si i nadále udrží dominantní pozici motoru ekonomiky, i když je stále více třeba brát v úvahu, že jeho kapacity jsou v případě nejúspěšnějších oborů zcela naplněny. Prostor pro další růst se tak dále omezuje. Nejde přitom pouze o výrobní možnosti, ale stále více o nedostatek kvalifikovaných i nekvalifikovaných zaměstnanců. Ostatně statistiky volných pracovních míst, stejně jako průzkumy mezi zaměstnavateli, tento závěr každý měsíc potvrzují.
Petr Dufek
finanční analytik
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV