Dubnová čísla jsou však opět ve znamení růstu. Tentokrát si trh připisuje téměř deset procent, a to především zásluhou zvýšeného zájmu v Německu. Zřejmě se již začíná projevovat efekt zákazu vjezdu dieselových vozů, který mohou přímo uplatňovat jednotlivá města. Vzpamatovaly se i prodeje ve Francii a v Itálii. Naproti tomu jedinou zemí, kde se tentokrát registrovalo méně aut, byla Česká republika. Meziroční pokles o 30 kusů však vlastně nestojí ani za řeč.
Za první čtyři měsíce se na evropském trhu prodalo o téměř 3 % aut více než ve stejném období loňského roku. S ohledem na poměrně dlouho trvající boom poptávky po osobních vozech jde o velmi dobrý výsledek, který bude těžké udržet. Růst trvá přece jen dlouho a poptávka podle průzkumů začíná být docela nasycená. Proto očekáváme, že tempo prodejů začne postupně inklinovat do blízkosti nuly. Vzhledem k úspěšnosti největšího tuzemského výrobce, který dobývá stále větší podíl na evropském trhu (aktuálně 4,6 %), nemusí být ani potenciální zpomalování trhu problém. Na druhou stranu však česká ekonomika nemůže už příliš spoléhat na velký příspěvek automobilového průmyslu k růstu HDP a vlastně i tento fakt je jedním z důvodů, proč očekáváme zpomalování letošního růstu z loňských 4,6 % na 3,3 %.
Aby to nebylo jen o velkých číslech o prodejích, můžeme se podívat, jaká auta jsou nyní v kurzu. Zájem je především o auta na benzín, zatímco auta s dieslovým pohonem jsou aktuálně na rychlém ústupu. Proti němu však stojí nejenom vyšší úspěšnost benzínových aut na trhu, ale i rozvíjející se segment vozů s alternativním pohonem. „Ekologická“ elektroauta si dokonce připsala nárůst zájmu o 47 %, nicméně tyto - pro životní prostředí možná i šetrné vozy - mají ani ne dvouprocentní podíl na celkových prodejích aut v EU.
Petr Dufek
Analytik
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV