Příznivý trend je vidět na většině největších trhů v rámci EU. Silné nárůsty vykazuje Německo, Itálie a v blízkosti maximálních úrovní je Velká Británie. Ve Francii se automobilový trh stále ještě vzpamatovává a jen postupně se odlepuje ode dna, zatímco v Řecku se po krátkém a jen symbolickém oživení opět vrací k minimům. Negativní vývoj, pokud jde o registrace v letošním roce, zažívá z významnějších trhů jen Nizozemí. Samozřejmě při výpočtu trendů na jednotlivých trzích nelze zcela vyloučit praktiky fiktivních či krátkodobých účelových registrací.
Oživením prochází evropský trh s osobními automobily už od začátku roku 2013. Na trhu bylo možné vidět dva základní trendy, a sice nákupy nových firemních vozů v rámci pravidelné – leč mírně odložené – obměny vozových parků podniků, který poté doprovází i oživení zájmu spotřebitelů o nová auta. Nakonec průzkumy mezi spotřebiteli v posledních dvou letech ve většině zemí jasně naznačovaly zvýšený zájem o nákupy nových aut.
Poslední průzkumy by s ohledem na rekordní prodeje snad už mohly naznačovat nasycenost poptávky, avšak opak je pravdou. Snad s výjimkou Španělska se domácnosti stále ještě vážně zajímají o nákup nového vozu. Je proto velmi pravděpodobné, že situace na trhu stále ještě nekulminuje. Důvodem je jednak zlepšující se finanční situace domácností ve většině zemí EU, menší obavy z budoucnosti a nakonec i dříve odkládané nákupy aut. Do značné míry se tak stále ještě realizuje odložená poptávka.
A zapomenout nelze ani na dlouhodobý pokles cen osobních automobilů jako stimul pro zvýšení prodejů. Nakonec v 17 zemích za posledních šest let ceny aut citelně poklesly. Výjimkou byly jen staré členské země plus Rumunsko, kde ceny vzrostly od jednoho do dvanácti procent. Pro zajímavost v případě ČR šlo o snížení cen o necelých 16 procent.
I když trh osobních automobilů se aktuálně dostává na maxima, lze očekávat, že jeho boom ještě nekončí. Jak firemní investice do nových aut, tak zájem spotřebitelů naznačuje, že poptávka po osobních automobilech bude ještě dále růst a trh má tak velkou šanci ještě letos zdolat dokonce hranici 15 milionů vozů. Trochu se sice – zejména v důsledku dieselgate – přeskupují tržní podíly jednotlivých automobilek, avšak v případě tuzemských výrobců se dá říct, že se jejich podíl na trhu EU zvyšuje. Nakonec to jsme už mohli vytušit z výborných dat o exportu či průmyslové výrobě.
Autor je finanční analytik.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV