V roce 2016 litevská armáda objednala u firmy Rheinmetall 88 kolových obrněných vozidel Boxer za částku 386 milionů eur. Jde tak o vůbec největší zbrojní zakázku v historii samostatné Litvy. První dva stroje měl německý výrobce dodat v polovině minulého roku, další dvě desítky kusů měly dorazit do prosince 2019. Ovšem nestalo se tak. Příčinou totiž byly vady v kvalitě vyrobených vozidel, které zjistili zástupci zákazníka během zevrubných kontrol, a také skutečnost, že německý podnik je nebyl schopen včas odstranit. První dva kusy tak litevská armáda dostala se značným zpožděním, další vozidla by měla obdržet až letos.
Potíže ve Slovinsku a Rumunsku
Litevský problém firmy Rheinmetall není jediný, se kterým se musela v poslední době potýkat. Další je spojen rovněž s vozidly Boxer. V únoru minulého roku totiž slovinská vláda zrušila kontrakt na dodávku více než pěti desítek těchto vozidel pro tamní armádu. Rheinmetall totiž Slovinsku původně nabídl 56 kusů za 306 milionů eur, ale posléze vyšlo najevo, že díky skrytým nákladům by kontrakt slovinskou armádu vyšel o několik desítek milionů eur dráž. Německý výrobce navíc slovinskému průmyslu vůbec nenabídl zapojení do výroby vozidel Boxer, a dokonce vyžadoval, aby údržbu a následné servisní služby měla na starosti výhradně společnost Artec, kterou Rheinmetall vlastní. Ve slovinských médiích se také objevila zpráva, že firma do smlouvy se slovinskou vládou odmítala zanesení doložky proti korupci.
Krátce po těchto událostech pro změnu rumunská média informovala, že odboráři rumunské zbrojovky Automecanica Moreni protestují proti spolupráci jejich podniku právě s firmou Rheinmetall. V roce 2017 Automecanica Moreni a německým výrobcem vytvořila společný rumunsko-německý podnik Romanian Military Vehicle Systems (RMVS), a to za účelem výroby, prodeje a údržby obrněných kolových transportérů a bojových vozidel. Rheinmetall se totiž ucházel o zakázku na tento druh vozidel pro rumunskou armádu, ale ve výběrovém řízení neuspěl. Rumunští odboráři si následně stěžovali, že Rheinmetall nedodržuje ustanovení smlouvy, a že dokonce poškozuje a omezuje choď partnerské firmy Automecanica Moreni. Žádali také ukončení spolupráce s německou firmou s poukazem na omezení vyplývající ze smlouvy o společném podniku, které vylučovalo samostatnou činnost Automecanica Moreni. Faktem zůstává, že za poslední roky výroba i vývoj v tomto rumunském podniku značně upadly.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV