Kverulant.org se dopravní obslužností zabývá v kauze RATHOVY PŘEDRAŽENÉ AUTOBUSY. Středočeský kraj již od dob Davida Ratha zajišťuje dopravní obslužnost nevýhodnými smlouvami uzavřenými bez soutěže. V roce 2010 zaplatil dopravcům celkem 685 milionů korun. Za rok 2012 to bylo 654 milionů, v roce 2013 činily tyto náklady 652 milionů, v roce 2014 665 milionů a v roce 2015 dosáhly 700 milionů korun. Za první tři čtvrtletí roku 2016 kraj za dopravní obslužnost utratil 567 milionů, což odpovídá ročnímu nákladu ve výši 756 milionů korun. To však pouze za těžko představitelného předpokladu, že se do cen dopravců nepromítne navýšení mezd řidičů o 40 %, které v říjnu 2016 schválila vláda.
A nestoupají jen celkové náklady na dopravní obslužnost. Zvyšují se i ceny za kilometr. V roce 2010 byla průměrná cena za kilometr 13,70 Kč, v roce 2014 poklesl počet najetých kilometrů z původních cca 50 milionů na 43 milionů a průměrná cena za kilometr stoupla na 15,33 Kč. Za další rok to bylo zase o něco víc, a to 15,92 Kč. Rok 2016 pravděpodobně přinese navýšení na nejméně na 16,91 Kč za kilometr. Vedle toho dopravci samozřejmě vybírají jízdné od cestujících. Kdyby všichni dopravci jezdili i v roce 2016 za průměrnou cenu z roku 2010, představovalo by to roční úsporu 144 milionů korun. Kdyby jezdili nikoliv za průměrnou, ale za nejlevnější cenu z roku 2010, tedy za 4,77 Kč na kilometr, pak by dopravní obslužnost v roce 2016 stála jen 213 milionů korun. Jinými slovy, kraj by mohl daňovému poplatníkovi ušetřit ročně částku mezi 144 a 542 miliony korun. Za 10 let by to mohlo být 1,4 až 5,4 miliardy Kč.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV