Ministr školství Robert Plaga bohužel hodil žáky i učitele středních odborných škol přes palubu. Například mimořádnou dotaci na notebooky pro učitele obdržely jen základní školy a víceletá gymnázia. MŠMT pro středoškoláky ze znevýhodněného prostředí neudělalo vůbec nic.
Dlouhodobý přechod na distanční způsob vzdělávání postihl především učně, pro které je klíčová praktická výuka. Hlavní chybou bylo, že ministerstvo školství za celou dobu epidemie nezmapovalo, v jakém rozsahu na jednotlivých školách probíhá distanční výuka. Jsou školy, které se snaží dělat v rámci možností maximum, ale nelze zavírat oči před tím, že na některých školách je úroveň on-line výuky nedostačující. Žáci rozhodně nemají rovné podmínky a Robert Plaga neudělal nic pro to, aby podpořil školy, kde se z různých důvodů on-line výuka nedaří.
Pedagogická komora navrhovovala, aby byla vládní novela školského zákona doplněna o paragraf, že konkrétní pravidla distatnčního vzdělávání stanoví samostatná vyhláška. V ní mohlo ministerstvo ošetřit, v jakém rozsahu i jakou formou musí škola poskytovat výuku hlavních předmětů. Robert Plaga ale tento návrh z jara roku 2020 odmítl. Bylo by vhodné se k tomuto návrhu vrátit, když je evidentní, že k výpadkům v prezenční výuce bude docházet nejen v tomto školním roce, ale i na podzim.
Místo závazných pravidel MŠMT zahlcuje školy manuály s nezávaznými doporučeními. Ředitelé škol sice mohli odložit praktickou část maturit na květen, ale protože nešlo o závazné ustanovení, některé školy spustily maturity už 19. dubna 2021, protože jejich ředitelé věřili, že bude prezenční výuka obnovena alespoň v praktických předmětech včas (nejprve mělo jít o termín od 1. března 2021, následně o termín od 12. dubna 2021). Nakonec má být praktická výuka na střednách školách obnovena až od 26. dubna 2021. Kvůli tomuto chaosu někteří maturanti zkoušku nezvládli a opravný termín je čeká až v září...
Částečně by pomohlo, kdyby neúspěšní maturanti dostali alespoň jeden opravný termín navíc, například v červnu 2021.
Promarněný čas, kdy mohlo ministerstvo školství žáky podpořit, ale už nikdo nevrátí. Jakékoliv řešení, které politici nyní vymyslí, přichází ne pět minut po dvanácté, ale pět měsíců po dvanácté... Zda budou nakonec umožněny úřední maturity nebo nebudou, je především politické rozhodnutí. Klíčové je, aby si všichni absolventi středních škol osvojili vše důležité, co ke své práci nebo dalšímu studiu na VŠ budou potřebovat. Hlavní problém nyní je, jak zajistit, aby se to naučili alespoň dodatečně. Ani v této oblasti bohužel nevidím žádnou podporu z MŠMT školám a jejich žákům...
Mgr. Radek Sárközi
prezident spolku
Pedagogická komora, z. s.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV