Radek Sárközi: Učitelky prvního stupně jsou proti střídavé výuce, Plaga by měl být okamžitě odvolán

05.04.2021 12:41 | Zprávy

Pedagogická komora nesouhlasí s materiálem MŠMT "Návrat dětí do škol" ani se stanoviskem konzultační skupiny Roberta Plagy

Radek Sárközi: Učitelky prvního stupně jsou proti střídavé výuce, Plaga by měl být okamžitě odvolán
Foto: Hans Štembera
Popisek: Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora

"Materiál ministerstva školství "Návrat dětí do škol" nebyl projednán školskou tripartitou, která je jediným oficiálním institutem určeným pro tyto účely.

Zástupci zaměstnanců (školské odbory) ani zaměstnavatelů (např. Svaz průmyslu a dopravy) nedostali tudíž žádnou možnost se k návrhům MŠMT vyjádřit a dodnes je neobdrželi. Materiál MŠMT nemohla připomínkovat ani Pedagogická komora, přestože je největším školským spolkem v ČR, který sdružuje skoro 3 000 učitelů, ředitelů škol a dalších pedagogických pracovníků. Informace, že existuje "konzultační skupina ministra školství", je pro mě zcela nová - doposud pracovala v naprostém utajení, aniž by se o její činnosti měl možnost kdokoliv mimo její členy dozvědět. Členy konzultační skupiny si vybral přímo ministr školství Robert Plaga, proto je logické, že ho budou veřejně podporovat. Obzvláště, když ředitel Michal Černý nastupuje na MŠMT jako ředitel odboru základního vzdělávání...

Rád bych upozornil, že Pedagogická komora sdružuje více členů, než všechny organizace zastoupené v konzultační skupině Roberta Plagy dohromady. V konzultační skupině chybí ředitelka mateřské školy nebo ředitel ZUŠ, což je příznačné - tyto nedílné segmenty vzdělávací soustavy byly celou dobu epidemie ministrem Plagou zcela přehlíženy. Nerozumím tomu, proč se ke vzdělávání v MŠ a na 1. stupni ZŠ vyjadřují zástupci střeních škol, kteří v konzultační skupině převládají (Asociace ředitelů gymnázií má dokonce 2 zástupce). Ti rozhodně nebudou muset řešit velmi složitou logistiku střídavé výuky na 1. stupni ZŠ.

Očekával jsem, že model postupného návratu dětí do škol bude v průběhu březnu ověřen na nyní otevřených školách pro děti rodičů IZS. To se však nestalo. Celá akce má být spuštěna rovnou naostro a plošně v tisícovkách škol, což hodnotím jako hazard se zdravím učitelů, dětí i jejich rodin. K otevření škol má dojít 12. 4. 2021, tedy už za týden. Ředitelé škol přitom stále nedostali žádnou oficiální informaci, jak přesně bude probíhat preventivní testování žáků ve školách."
Pedagogická komora uspořádala anketu ve facebookové skupině Učitelky 1. stupně ZŠ sobě (PK). Během 24 hodin v ní hlasovalo více než 1 000 respondentů s následujícím výsledkem:

Jaký je váš názor na střídavou výuku na 1. stupni ZŠ?
Viz Harmonogram otevírání škol (MŠMT)...
- Nesouhlasím se střídavou výukou: 1 030 hlasů
- Souhlasím se střídavou výukou: 65 hlasů
- Nevím: 11 hlasů

Zdroj: ZDE.

Pokud mají členové konzultační skupiny obavy ohledně případného odvolání Roberta Plagy z funkce ministra školství, Pedagogická komora naopak podporuje jeho okamžité odvolání. Nahradit by ho měl krizový manažer, který bude komunikovat se všemi aktéry vzdělávání, včetně zástupců organizací rodičů a studentů.

Návrat do škol (duben 2021) - kompletní materiál rozeslaný MŠMT poslancům: ZDE.

Stanovisko konzultační skupiny MŠMT ke kritice premiéra Babiše v postupu příprav na návrat žáků do prezenční výuky

Všechny kroky a připravované dokumenty, které ministerstvo školství od počátku pandemie Covid-19 činí a vydává k zajištění vzdělávání žáků ve školách, jsou projednávány s konzultační skupinou složenou ze zástupců školských asociací a sdružení. Členové pracovní skupiny se k záměrům a dokumentům vyjadřují zejména z pohledu jejich přiměřenosti a proveditelnosti ve školách a školských zařízeních. Připomínky a komentáře jsou při přípravě opatření podle možností vždy vypořádány a zohledněny ve zpracovaných opatřeních, metodikách a pokynech.

Nejinak tomu je i v případě plánování postupu a nastavení podmínek pro návrat žáků do prezenčního vzdělávání, což není přání jen žáků a učitelů, ale výrazné části společnosti. Společná snaha o rozumné obnovení výuky za odpovídajících hygienických opatření vyústila v postup, který zohledňuje vybrané priority vzdělávacího systému. Zahrnuje rozfázování návratu žáků do tří kroků, rotační výuku na prvním stupni, dílčí obnovení provozu mateřských škol a dílčí obnovení ve středním vzdělávání tolik potřebné praktické výuky. To vše při dodržení hygienických opatření rozšířených aktuálně o další, jako je pokračující očkování učitelů a pravidelné testování žáků, resp. pracovníků škol a školských zařízení. Přestože se jedná o postup, který bude pro školy provozně velmi náročný a jeho zajištění nebude v konkrétních podmínkách jednotlivých škol jednoduché, při projednávání postupu panovala na výsledné podobě jednoznačná shoda.

Je zřejmé, že příprava takových zásadních kroků zabere nějaký čas. I proto není bohužel možné, aby v situaci, která se mění každým dnem, měly školy, učitelé, žáci a rodiče k dispozici všechny informace s ideálním předstihem. Ředitelé zapojení do pracovní skupiny to nevnímají jinak. Při finálním rozhodování však převážil cíl mít žáky co nejdříve ve škole a důvěra v profesionalitu a schopnosti ředitelů a učitelů.

Zamýšlený postup byl úředníky ministerstva a ministrem Plagou projednán s ministrem Blatným a odpovědnými pracovníky jeho ministerstva i Radou pro zdravotní rizika, a to za osobní účasti premiéra. Realizaci postupu podporuje hlavní hygienička a souhlasí s ním mezioborová skupina pro epidemické situace prof. Smejkala i epidemiologická skupinou prezidenta. Kritice a komentářům, tak jak zazněly z úst premiéra 2. dubna na Radiožurnálu, proto nerozumíme a ohrazujeme se proti nim.

Opět se bohužel setkáváme s tím, že premiér zpochybňuje závěry a kroky ministra školství. Stejně je tomu i v případě maturitních zkoušek. Sílí tak proto naše obavy, že záměrem premiéra je výměna na pozici ministra školství a instalace nového, který bude vůči myšlenkám premiéra Babiše vstřícnější. Personální změnu v čele ministerstva školství, a to nejen vzhledem k aktuální fázi školního roku a potřeby kontinuálního řízení boje s epidemií COVID-19, bychom považovali za extrémně chybné rozhodnutí a věříme, že se tak nastane.

Členové konzultační skupiny
PhDr. Renata Schejbalová
předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií ČR
Ing. Jiří Zajíček
předseda Národní rady Unie školských asociací ČR - CZESHA a předseda Asociace středních průmyslových škol ČR
PaedDr. Michal Černý
prezident Asociace ředitelů základních škol ČR
Karel Dvořák
předseda Sdružení učňovských zařízení ČR
Mgr. Jan Mareš, MBA
místopředseda Národní rady Unie školských asociací CZESHA a předseda Rady AEEV
Mgr. Petra Mazancová
předsedkyně Učitelské platformy, z.s.
Jan Jiterský
ředitel ZŠ Bodlíka a Pampelišky, o.p.s
RNDr. Jiří Kuhn
člen Republikové rady Asociace ředitelů gymnázií ČR

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Legislativní nedbalost

15:57 Zdeněk Jemelík: Legislativní nedbalost

V článku „Věrchuška a sprostý lid“ jsem uvedl, že vládnoucí vrstvy (věrchuška) se nezajímají o míněn…