Rémy Martin: Christoph Eschenbach a síla hudby

20.12.2014 21:43 | Zprávy

Pamatuji si, jak mě překvapilo, když jsem se dověděl, že slavný Georg Solti, dirigent a klavírista narozený v Maďarsku, zvítězil v roce 1942 v mezinárodní klavírní soutěži v Ženevě. V první chvíli mi to přišlo trochu nepatřičné – klavírní soutěž, když se všude kolem válčí? Ale možná právě díky takovým událostem mohli lidé alespoň trochu normálně žít.

Rémy Martin: Christoph Eschenbach a síla hudby
Foto: Archiv Eschenbacha
Popisek: Christoph Eschenbach (vlevo).

O čtyři roky později byl sestřenicí své zemřelé matky nalezen v utečeneckém táboře pětiletý sirotek Gustav Eschenbach. Následkem traumatu z válečných let nemluvil. Jeho prvním slovem bylo „Ano", což byla odpověď na otázku adoptivní matky, zda by chtěl hrát na klavír. A takto se začala dráha klavíristy a dirigenta, který dnes patří k těm nejlepším. Měli jsme tu čest, že tento velikán poctil návštěvou i Českou republiku, aby 4. prosince dirigoval v Praze Českou filharmonii.

Zvoleným programem jakoby Eschenbach chtěl doložit tvrzení, že hudba dokáže člověka povznést, vytrhnout ze světa, který se zmítá v šílených a velkých konfliktech. Že dokáže postavit obyčejnou lidskost proti gigantickým událostem, o kterých se posléze bude psát v učebnicích dějepisu. Když pominu druhou skladbu programu, Čajkovského houslový koncert s charismatickým Rayem Chenem, pak ty další zřetelně dokazovaly, že i v těžkých chvílích v člověku zůstávají jeho záliby, všechny ty „drobnosti", které dělají lidský život lidským. A k nim bezesporu patří i touha si hrát, a tedy také hudba.

Koncert zahájila Klasická symfonie Sergeje Prokofjeva. Při poslechu této odlehčené, vtipné až satirické, nápady sršící skladby je těžké si uvědomit, že ji Prokofjev napsal v roce 1917 v tehdejším Petrohradě. Komponoval ji těsně před tím, než pro Rusko skončila první světová válka a měla následovat revoluce, která osudově zasáhla nejen do dějin tehdejšího ruského impéria, ale také zcela zásadně do života mladého skladatele.

Po přestávce následovalo intermezzo z poslední opery Richarda Strausse Capriccio. Snad ještě víc než v případě Prokofjeva je udivující, když si představím, kdy Strauss tuto operní hříčku psal. Operu na námět Stephana Zweiga, jejímž tématem je výsostně estetická odvěká otázka, zda je hudba více, nebo méně než slovo, dokončil Strauss v roce 1941 a mnichovská premiéra se konala v době, kdy daleko na východě zuřila bitva o Stalingrad.

Vrcholem koncertu pak byla suita z jiné Straussovy opery, a to z Růžového kavalíra. Tuto valčíkovou fantazii, ve které Strauss paroduje zlatou éru vídeňského valčíku, napsal v roce 1911, tři roky před vypuknutím první světové války. Ovšem autorem suity je dirigent Artur Rodziński, který ji poprvé uvedl v roce 1944 v New Yorku. V době, kdy americké bombardéry útočily na Německo. To Německo, kde na jihu u rakouských hranic žil Richard Strauss.

Eschenbach potvrdil, že jeho doménou je velká symfonická hudba. Především pak ve Straussovi ukázal svůj skvělý cit pro stavbu velkých ploch. A tak, když už jsem se rozepsal o historii, nemohu než dodat, že z jeho způsobu dirigování, z toho, co jsem slyšel, byla cítit všudypřítomná tradice v tom nejlepším slova smyslu. Jakoby se skrze Eschenbacha do naší přítomnosti opět vracela jména a především umění těch, kteří ho učili, tedy George Szella a Herberta von Karajana.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: literarky.parlamentnilisty.cz

Ing. Jiří Strýček byl položen dotaz

Důchodová reforma

Jak vysvětlíte, že SPD je schopné s vládou jednat o důchodech a prý i nějaké jejich návrhy připouští, ale vy se s vládou nedomluvíte? Není problém u vás? A chápu správně, že pokud vyhrajete volby, tak celou reformu, kterou tato vláda schválí zrušíte? A máte za ni už náhradu? Protože když jste byli v...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Buráň: Darebák třeba i v taláru je pořád jen darebákem

17:17 Pavel Buráň: Darebák třeba i v taláru je pořád jen darebákem

Kolem soudců, státních zástupců, špiček policie a vůbec celé justice se v naší společnosti našlapuje…